Model Audi Q6 e-tron wreszcie doczekał się oficjalnej ogólnoświatowej prezentacji. Premierę zupełnie nowego modelu wiele razy odkładano. Po raz ostatni zrobił to szef marki Gernot Döllner w październiku 2023 r. Teraz Audi pokazuje światu, dlaczego warto było tyle czekać.
Audi Q6 e-tron to pierwszy elektryczny model zbudowany na platformie PPE
W związku z tym, iż w kalendarzu dziś 18 marca to Audi dotrzymuje obietnicy i oficjalnie zaprezentowało światu swojego całkowicie nowego SUV-a. Elektryczne Q6 e-tron powstało na nowej platformie PPE ( Premium Platform Electric), w związku z tym wymagało wielu usprawnień, by zachwycić klientów poziomem zastosowanej technologii. Ta sama platforma opracowana wspólnie z Porsche napędza również elektrycznego Macana siostrzanej marki premium.
Audi po raz pierwszy pokazało prototyp Q6 e-tron podczas Salonu Samochodowego w Monachium jesienią 2023 roku. Dziś najbardziej oczekiwany model jest w centrum uwagi motoryzacyjnego świata. Co o nim wiemy?
To zupełnie inny od znanych nam elektrycznych SUV-ów. Centralnym punktem jest projekt wnętrza, które designerzy Audi wymyślili od nowa oraz technologie na miarę nowego sloganu Audi “Future is an attitude”. Przedpremierowe testy dziennikarskie dały nam przedsmak tego, czego możemy się spodziewać. Ci nie kryli zachwytu systemem informacyjno-rozrywkowym opartym na Google Automotive, ze sklepem z aplikacjami i wyświetlaczem head-up.
Po raz pierwszy widzimy, jak bardzo zmienia się wyświetlacz dla kierowcy. Wisienką na torcie są jednak bez wątpienia cyfrowe diody OLED o zmiennym designie oraz dodatkowy osobny ekran o przekątnej 10,9 cala zapewniający rozrywkę pasażerowi z przodu. Dla fanów marki Q6 e-tron to rewolucja, która niesie ze sobą ogrom nowych doświadczeń za kierownicą. jeżeli chodzi o rynek,to na pewno wyznaczy nowe standardy w branży motoryzacyjnej.
W przypadku cyfrowych świateł tylnych OLED drugiej generacji sześć paneli OLED składających się łącznie z 360 segmentów generuje nowy obraz co dziesięć milisekund przy użyciu specjalnie opracowanego algorytmu. Dzięki nowej technologii oświetleniowej nowy SUV w gamie modeli Audi wydaje się ożywać.
Mistrzowska wydajność i układ napędowy Q6 e-tron
Audi Q6 e-Tron wykorzystuje architekturę PPE 800 V. Oferuje tym samym zasięg do 600 km i szybkie ładowanie do 270 kW. Marka planuje także wprowadzić na rynek wariantu w stylu coupe – Q6 e-Tron Sportback. Wyposażony w dwa silniki i napęd na wszystkie koła o mocy 464 KM i momencie obrotowym 800 Nm. W takiej konfiguracji Q6 e-tron obiecuje ekscytujące przyspieszenie i dynamikę prowadzenia. Nie jest tajemnicą, iż Audi jest mistrzem w zakresie wydajności i innowacji.
Q6 e-tron quattro przyspiesza do setki w czasie 5,9 sekundy. Mocniejsze SQ 6 e-tron potrzebuje zaledwie 4,3 sekundy. Maksymalne prędkości pojazdów wynoszą odpowiednio 210 i 230 km/h. Dzięki technologii 800 V i standardowej maksymalnej mocy ładowania 270 kW w Audi Q6 e-tron można naładować na stacji ładowania (High Power Charger, HPC) do 255 km w zaledwie dziesięć minut. Stan naładowania (SoC) wzrasta z dziesięciu do 80 procent w ciągu 21 minut.
Technologia wyświetlaczy Audi wkracza w nową erę
Audi Q6 e-tron to ogromny krok naprzód marki w technologii wyświetlaczy. Opcjonalny Head-Up wykorzystuje rzeczywistość rozszerzoną. Poprzez pochyloną płaszczyznę obrazu przez przednią szybę w kierunku kierowcy wyświetla istotne informacje m.in. o prędkości, znakach drogowych. Płaszczyzna obrazu pochylona do przodu, potęguje wrażenia. Audi dostosowało ją do ludzkiego oka tak, aby wyświetlone informacje można było gwałtownie zrozumieć.
Samouczący się asystent Audi, umożliwia głosowe sterowanie wieloma funkcjami pojazdu. Po raz pierwszy wyświetla się jako awatar na centralnym wyświetlaczu dotykowym MMI oraz na wyświetlaczu head-up.
Przejrzyście pogrupowane wyświetlacze są doskonale zintegrowane z koncepcją projektową i nadają wnętrzu przestronne i przestronne wrażenie przestrzeni.
Nowy układ kierowniczy i odpowiedni rozdział momentu obrotowego
Nowe Audi Q6 e-tron częściowo przeprojektowano. Przekładnia kierownicza jest teraz przymocowana do ramy pomocniczej. Nowa przednia oś z przesuniętymi wahaczami poprawia sterowność. Audi obiecuje, iż dzięki takiemu rozwiązaniu nowy SUV jest znacznie zwinniejszy. W ramach wysoce zmiennego napędu na wszystkie koła moment obrotowy jest dystrybuowany z preferencją tylnej osi. To poprawia dynamiczne adekwatności jezdne modelu.
Różne wymiary przedniego i tylnego silnika elektrycznego umożliwiają przekazanie momentu obrotowego w większej mierze na tył choćby przy pełnym obciążeniu. W związku z tym tylne opony Q6 e-tron są szersze niż przednie.
W nowym SUV-ie nie zabrakło szerokiej gamy funkcji i systemów wsparcia, które znacząco usprawniają codzienną jazdę i czuwają nad bezpieczeństwem pasażerów. Nowością jest adaptacyjny asystent jazdy plus. Nie tylko pomaga w przyspieszaniu oraz utrzymywaniu prędkości, odległości i pasa ruchu, ale korzysta z danych z map zagregowane w chmurze uwzględniających dane z innych pojazdów. SUV uwzględnia informacje z radarów, przedniej kamery oraz czujników. Na ich podstawie tworzy wirtualną trasę, by pokonać ją w maksymalnie krótkim czasie w całym zakresie prędkości ( także w korkach).
W wyposażeniu standardowym Q6 etron m.in. znajdziemy:
-asystenta parkowania tyłem,
-tempomat,
-system ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu, asystenta wydajności, ostrzegania o kolizji oraz system ostrzegania o rozproszeniu uwagi i senności.
Dodatkowe systemy wsparcia Audi oferuje w ramach pakietów wyposażenia samochodu. Cena modelu zaczyna się od 74 700 euro za Q6 e-tron oraz 93 800 euro za SQ6 -etron.