Grupa Volkswagen walczy z kryzysem i strajkami ostrzegawczymi pracowników marki podstawowej. Ci do tej pory nie wypracowali wraz z zarządem porozumienia w sprawie rozwiązań mających na celu postawienie firmy na nogi. Cel wymaga poświęceń, a jednym z nich jest już zaniechanie ratowania fabryki Audi w Brukseli. Marka premium jest drugim przegranym, jeżeli chodzi o spadki sprzedaży.
Numer dwa na podium marek Grupy Volkswagen nie należy już do Audi
Rok 2024 jest trudny dla niemieckiego giganta. Chociaż ogólnie Grupa Volkswagen radzi sobie dobrze, to jeżeli chodzi o poszczególne marki tj. Audi, czy marka podstawowa widać spore zmiany. Pierwsza właśnie straciła drugą pozycję wśród grupy marek koncernu, a druga stoi w obliczu wielkiego kryzysu finansowego i zmierzy się z kolejną falą strajków, jaka ruszy w przyszłym tygodniu.
W Niemczech jak informuje Automobilwoche, Grupa Volkswagen ma udział w rynku na poziomie 40,5 proc., w pozostałej części Europy – 22,2 proc. jeżeli chodzi o poszczególne marki, różnice są duże. Największym przegranym notującym największe spadki jest Audi. Marka premium z Ingolstadt notuje poza granicami Niemiec wynik o 4,6 procent niższy niż rok wcześniej. Na krajowym rynku po 10 miesiącach 2024 roku następuje spadek o blisko 18 proc. Największe spadki wolumenów wykazują modele A6 i elektryczne rodzinne Q4.
Wewnętrzny udział Audi w segmencie pojazdów elektrycznych w Niemczech wynosi dobre 11 proc. Ponadto odsetek rejestracji komercyjnych jest zdecydowanie najwyższy w grupie i wynosi 82 procent. Powodem do euforii są wyniki dwóch innych marek w Grupie Volkswagen. Jedna z nich przejmuje drugie miejsce na podium Grupy VW i na nowo historię swojego sukcesu.
Skoda odnosi wielki sukces i staje się marką numer dwa koncernu w Niemczech
Czesi przejęli pozycję Audi w Grupie VW. W Niemczech nowe rejestracje wzrosły o prawie 25 proc. w porównaniu do pierwszych dziesięciu miesięcy ubiegłego roku. jeżeli chodzi o całą Europę, Skoda odnotowała wzrost na poziomie 7,6 proc.
Wśród zwycięzców jest także Seat (w tym Cupra). W Niemczech marka osiągnęła wzrost na poziomie 18,5 proc. Ponadto w pozostałych krajach europejskich wzrost rejestracji wyniósł blisko 8 proc.
W czasie kiedy Skoda pisze historię swojego sukcesu, obraz podstawowej marki VW wypada słabiej. W Niemczech w tym roku odnotowano wzrost o 5,2 procent. Dla porównania w pozostałej części Europy VW odnotował spadek o 1,8 procent. W całej Europie marka Volkswagen stanowi 40 proc. wszystkich rejestracji.
Dobrą wiadomością dla koncernu jest też fakt, iż za 3 proc. wzrostu rejestracji wśród klientów instytucjonalnych odpowiada Porsche. Ponadto oczekuje się poprawy wyników w stosunku do roku ubiegłego na obu subrynkach. W rezultacie Grupa Volkswagen nie radzi sobie źle. Przy ogólnoeuropejskim wzroście wynoszącym 2,3 proc. wypada lepiej niż wielu konkurentów, ale w porównaniu z 2019 rokiem nowych rejestracji jest znacznie mniej. Według danych z rynku koncernowi brakuje ponad 425 000 nowych rejestracji.