Po 3 latach od zaprezentowania przez Audi konceptu E-Tron GT wczoraj poznaliśmy w pełni produkcyjną wersję tego elektrycznego grand tourera. Oto Audi E-Tron GT Quattro oraz jego mocniejszy brat – RS E-Tron GT.
Audi E-Tron GT Quattro ma wiele wspólnego z Porsche Taycan
Pojazdy dzielą ten sam napęd i mają takie same akumulatory. W obu przypadkach mówimy też o takiej samej przekładni, czy zawieszeniu pneumatycznym. Różnią się stylistyką, ale ich wymiary również są zbliżone (niemal 5 m długości). To spokrewnienie techniczne sprawia, iż obydwa auta nie unikną porównań. Dziś jednak skupmy się na najważniejszych informacjach dotyczących elektrycznego Audi E-Tron GT, które zadebiutowało w dwóch wariantach.
Audi E-Tron GT Quattro ma dwa silniki, które generują 476 KM i 630 Nm momentu obrotowego
Wartość tę można zwiększyć do 530 KM (640 Nm) na krótką chwilę – dokładnie 2,5 s – dzięki funkcji Overboost. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 4,1 s, a bateria cechuje się pojemnością 93kWh (brutto). Można ją naładować dzięki szybkiej ładowarki (z mocą 270 kW) do poziomu 80% w ok. 23 minuty. Na razie tylko teoretycznie, bo aktualnie trudno znaleźć ładowarkę 100 kW. Zasięg na jednym ładowaniu Audi określa na 380 kilometrów.
Audi RS E-Tron GT oferuje lepsze parametry z tej samej architektury
To 598 KM (lub maksymalnie 645 KM) i 830 Nm. Setkę połknie szybciej od bazowej wersji o całe 0,8 s. Szacowany zasięg jest za to bardzo podobny i wynosi 371 kilometrów.
Obydwa modele są wyposażone w napęd na 4 koła
Audi RS E Tron GT dodatkowo otrzyma układ 4 kół skrętnych i fabrycznie montowane tarcze hamulcowe pokryte węglikiem wolframu. Na pokładzie znajdziemy też matrycowe reflektory LED (laserowe w opcji). Zmianę biegów zapewni sprytna dwubiegowa automatyczna skrzynia znana z Porsche Taycan, która optymalizuje przyspieszenie i wydajność przy niższej prędkości. Nabywca będzie mógł też liczyć na pneumatyczne regulowane zawieszenie, co powinno przełożyć się na komfort i znakomite adekwatności jezdne.
Wnętrze jest typowe dla Audi
Nie brakuje w nim cyfrowych wskaźników i ekranów o wysokiej rozdzielczości. Co istotne Audi zostawiło w kabinie elektryka całkiem sporo fizycznych przycisków, m.in. do obsługi klimatyzacji, wyboru trybów jazdy, czy aktywacji kamery.
Audi E-Tron GT Quattro i RS E-Tron GT – cena
W niemieckim cenniku obok Audi E-Tron GT widnieje kwota 99 800 euro, czyli ok. 448 000 zł. Odmiana RS to wydatek co najmniej 138 200 euro (ok. 620 000 zł). Na polskie ceny musimy jeszcze poczekać.
Zdjęcia: motor1.com