Aprilia Tuono V4 i Tuono V4 Factory 2025. Mocy, przybywaj jak najprędzej!

10 miesięcy temu

Już aktualne wersje Tono budziły respekt. Nowe, nie dość, iż wyglądają potężnie, to budzą respekt mocarnym ładunkiem nowoczesnej elektroniki wspomagającej jazdę.

W nowym Tuono Aprilia wprowadza szereg rozwiązań, które wcześniej zadebiutowały w sportowym RSV4, co sprawia, iż Tuono 2025 pozostało bardziej zaawansowane technologicznie, agresywne i gotowe do jazdy na torze.

Nowa aerodynamika

Zaktualizowany projekt nadwozia wyróżnia się poprawionymi owiewkami, które zapewniają lepszą stabilność przy wysokich prędkościach. Po raz pierwszy w Tuono pojawiają się podwójne powierzchnie wingletów, które generują dodatkowe 2,5 kg siły docisku przy prędkości 250 km/h. Ta technologia, opracowana w tunelu aerodynamicznym na podstawie doświadczeń z MotoGP, poprawia także integrację paneli bocznych z tylną częścią motocykla.

Rama o podwójnych dźwigarach, wykonana z aluminium, jest teraz w matowej czerni. Tylny zestaw oświetleniowy, w pełni LED i zintegrowany z uchwytem tablicy rejestracyjnej, ma możliwość szybkiego demontażu, co sprawia, iż Aprilia Tuono w kilka chwil jest gotowa do jazdy na torze.

Silnik i elektronika

Nowe Tuono V4 korzysta ze zmodernizowanego silnika o pojemności powiększonej z 1077 do 1099 cmł, generującego teraz 180 KM przy 11 800 obr/min oraz 121 Nm przy 9600 obr/min. Wzrost mocy osiągnięto między innymi poprzez powiększenie średnicy gardzieli przepustnic do 52 mm. W modelu na 2025 rok wprowadzono nowy układ wydechowy, który ogranicza emisję ciepła. Istnieje możliwość montażu nasuwanej końcówki wydechu, dostępnej opcjonalnie.

W 2025 roku Aprilia Tuono wprowadza zupełnie nową generację systemów sterowania, które można konfigurować dzięki aplikacji mobilnej, eliminując konieczność wizyt u dealera. Dzięki wprowadzeniu adaptacyjnych i przewidujących algorytmów, motocykl analizuje parametry jazdy w czasie rzeczywistym – takie jak prędkość, kąt pochylenia, bieg czy pozycję przepustnicy – aby dostosować wsparcie do stylu jazdy kierowcy.

Systemy kontroli obejmują:

  • ATC (Aprilia Traction Control) – system kontroli trakcji regulowany na 8 poziomach.
  • AWC (Aprilia Wheelie Control) – adaptacyjny system kontroli jazdy, który zapobiega niepożądanemu unoszeniu się przedniego koła.
  • AEM (Aprilia Engine Map) – 3 mapy silnika zmieniające sposób dostarczania mocy.
  • AEB (Aprilia Engine Brake) – kontrola hamowania silnikiem, dopasowana do kąta nachylenia.
  • AQS (Aprilia Quick Shift) – szybka, elektroniczna zmiana biegów bez użycia sprzęgła.

Aprilia Tuono V4 Factory dodatkowe wyposażenie torowe

Model Tuono V4 Factory został wyposażony w dodatkowe pakiety, dedykowane zarówno torowi, jak i wygodzie na drogach publicznych:

  1. Track Pack – obejmuje systemy wsparcia torowego, takie jak:
  • ALC (Aprilia Launch Control) – system wspomagania startu.
  • APL (Aprilia Pit Limiter) – ogranicznik prędkości w alejkach serwisowych.
  • ASC (Aprilia Slide Control) – zaawansowana kontrola uślizgu tylnego koła.
  1. Comfort Pack – komfortowe dodatki, takie jak:
  • Doświetlanie zakrętów – reflektory boczne poprawiające widoczność w zakrętach.
  • ACC – tempomat, funkcja automatycznego utrzymania prędkości, idealna na dłuższe podróże.
  1. Race Pack – opcjonalny zestaw z modułem GPS, który monitoruje czasy okrążeń i umożliwia automatyczną zmianę ustawień elektroniki dla wszystkich zakrętu.
  2. Suspension Pack – umożliwiający precyzyjną kontrolę nad półaktywnym zawieszeniem Öhlins Smart EC 2.0, które automatycznie dostosowuje się do preferencji kierowcy.

Aprilia MIA – Nowa Platforma Multimedialna

Aprilia MIA, multimedialna platforma czwartej generacji, umożliwia połączenie motocykla ze telefonem, oferując zaawansowaną telemetrię oraz możliwość pobierania danych z jednostki sterującej, co pozwala na ich dokładną analizę po każdej sesji na torze.

Idź do oryginalnego materiału