Aprilia Tuono V4 i Tuono V4 Factory 2025. Mocy, przybywaj jak najprędzej!

1 tydzień temu

Już aktualne wersje Tono budziły respekt. Nowe, nie dość, iż wyglądają potężnie, to budzą respekt mocarnym ładunkiem nowoczesnej elektroniki wspomagającej jazdę.

W nowym Tuono Aprilia wprowadza szereg rozwiązań, które wcześniej zadebiutowały w sportowym RSV4, co sprawia, iż Tuono 2025 pozostało bardziej zaawansowane technologicznie, agresywne i gotowe do jazdy na torze.

Nowa aerodynamika

Zaktualizowany projekt nadwozia wyróżnia się poprawionymi owiewkami, które zapewniają lepszą stabilność przy wysokich prędkościach. Po raz pierwszy w Tuono pojawiają się podwójne powierzchnie wingletów, które generują dodatkowe 2,5 kg siły docisku przy prędkości 250 km/h. Ta technologia, opracowana w tunelu aerodynamicznym na podstawie doświadczeń z MotoGP, poprawia także integrację paneli bocznych z tylną częścią motocykla.

Rama o podwójnych dźwigarach, wykonana z aluminium, jest teraz w matowej czerni. Tylny zestaw oświetleniowy, w pełni LED i zintegrowany z uchwytem tablicy rejestracyjnej, ma możliwość szybkiego demontażu, co sprawia, iż Aprilia Tuono w kilka chwil jest gotowa do jazdy na torze.

Silnik i elektronika

Nowe Tuono V4 korzysta ze zmodernizowanego silnika o pojemności powiększonej z 1077 do 1099 cmł, generującego teraz 180 KM przy 11 800 obr/min oraz 121 Nm przy 9600 obr/min. Wzrost mocy osiągnięto między innymi poprzez powiększenie średnicy gardzieli przepustnic do 52 mm. W modelu na 2025 rok wprowadzono nowy układ wydechowy, który ogranicza emisję ciepła. Istnieje możliwość montażu nasuwanej końcówki wydechu, dostępnej opcjonalnie.

W 2025 roku Aprilia Tuono wprowadza zupełnie nową generację systemów sterowania, które można konfigurować dzięki aplikacji mobilnej, eliminując konieczność wizyt u dealera. Dzięki wprowadzeniu adaptacyjnych i przewidujących algorytmów, motocykl analizuje parametry jazdy w czasie rzeczywistym – takie jak prędkość, kąt pochylenia, bieg czy pozycję przepustnicy – aby dostosować wsparcie do stylu jazdy kierowcy.

Systemy kontroli obejmują:

  • ATC (Aprilia Traction Control) – system kontroli trakcji regulowany na 8 poziomach.
  • AWC (Aprilia Wheelie Control) – adaptacyjny system kontroli jazdy, który zapobiega niepożądanemu unoszeniu się przedniego koła.
  • AEM (Aprilia Engine Map) – 3 mapy silnika zmieniające sposób dostarczania mocy.
  • AEB (Aprilia Engine Brake) – kontrola hamowania silnikiem, dopasowana do kąta nachylenia.
  • AQS (Aprilia Quick Shift) – szybka, elektroniczna zmiana biegów bez użycia sprzęgła.

Aprilia Tuono V4 Factory dodatkowe wyposażenie torowe

Model Tuono V4 Factory został wyposażony w dodatkowe pakiety, dedykowane zarówno torowi, jak i wygodzie na drogach publicznych:

  1. Track Pack – obejmuje systemy wsparcia torowego, takie jak:
  • ALC (Aprilia Launch Control) – system wspomagania startu.
  • APL (Aprilia Pit Limiter) – ogranicznik prędkości w alejkach serwisowych.
  • ASC (Aprilia Slide Control) – zaawansowana kontrola uślizgu tylnego koła.
  1. Comfort Pack – komfortowe dodatki, takie jak:
  • Doświetlanie zakrętów – reflektory boczne poprawiające widoczność w zakrętach.
  • ACC – tempomat, funkcja automatycznego utrzymania prędkości, idealna na dłuższe podróże.
  1. Race Pack – opcjonalny zestaw z modułem GPS, który monitoruje czasy okrążeń i umożliwia automatyczną zmianę ustawień elektroniki dla wszystkich zakrętu.
  2. Suspension Pack – umożliwiający precyzyjną kontrolę nad półaktywnym zawieszeniem Öhlins Smart EC 2.0, które automatycznie dostosowuje się do preferencji kierowcy.

Aprilia MIA – Nowa Platforma Multimedialna

Aprilia MIA, multimedialna platforma czwartej generacji, umożliwia połączenie motocykla ze telefonem, oferując zaawansowaną telemetrię oraz możliwość pobierania danych z jednostki sterującej, co pozwala na ich dokładną analizę po każdej sesji na torze.

Idź do oryginalnego materiału