Aprilia Tuono 660 Factory 2025 – TEST, opinia, film – najbardziej sportowy naked klasy średniej?

6 godzin temu

Aprilia Tuono 660 Factory na 2025 dostała kilka usprawnień. Włosi trochę pogrzebali w elektronice (i dodali Lanuch Control), wrzucili zawieszenie Ohlins, no i podnieśli moc do 105 KM! Obejrzyj test!

Aprilia Tuono 660 Factory 2025 – co nowego?

Nowa Aprilia Tuono 660 Factory 2025 to motocykl, który wygląda jak agresywna, gotowa do jazdy maszyna i dokładnie tak też się prowadzi. Miałem okazję przetestować ten model na drogach województwa opolskiego, a sam film nagrałem na Górze Świętej Anny oraz nieopodal toru Silesia Ring. Poniżej przeczytasz skrócony artykuł, a wszystkiego dowiesz się z filmu!

FILM – opinia i onboard – jak jeździ Tuono 660 Factory 2025?

Film obejrzysz też bezpośrednio na YT.

Silnik i osiągi – więcej mocy, ale czy to się czuje?

Nowy Tuono 660 Factory 2025 oferuje 105 KM mocy. Brzmi dobrze – zwłaszcza biorąc pod uwagę masę własną wynoszącą 181 kg. Silnik to ten sam, znany rzędowy twin 659 cmł z nieregularnym zapłonem (czopy wału co 270 stopni). Brzmi on dzięki temu rasowo i przypomina charakterem widlaste V2.

Przy takim stosunku mocy do masy, motocykl jest naprawdę dynamiczny. Choć wiadomo, iż nie ma co się spodziewać kosmicznych doznań – to tylko (albo aż) 105 KM. Z drugiej strony ja uważam jednak, iż moc na poziomie „stówki” to taka wartość, która pozwala w pełni bawić się motocyklem, a wciąż nie przeraża.

Zawieszenie Öhlins – inny poziom jazdy

Największa cecha w wersji Factory to zawieszenie. Zarówno przedni widelec USD Öhlins NIX 30 (43 mm), jak i tylny amortyzator Öhlins STX 46 są w pełni regulowane – odbicie, kompresja, napięcie wstępne. I nie są to ozdoby – zawieszenie działa doskonale. Ale też dość sztywno.

Motocykl prowadzi się niezwykle precyzyjnie. Przy wchodzeniu w zakręty motocykl idzie tam, gdzie chcemy, bez zbędnych zawahań. choćby na nierównościach zachowuje się stabilnie. Aprilia trzyma tor jazdy choćby w trudnych warunkach i przy szybkich przelotach. To zawieszenie robi robotę i zapewnia sportową precyzję. o ile jednak w Twojej okolicy są głównie dziurawe asfalty, to zastanów się dobrze, czy Tuono 660 Factory to dobry pomysł. Na dziurach nie ma zbyt dużego komfortu.

Ergonomia, pozycja, wygląd

Aprilia Tuono 660 Factory wygląda świetnie – i tak też jeździ. Ma dynamiczne, zwarte nadwozie, charakterystyczny przód z trójsegmentowym LED-em i podwójną owiewką działającą jak element aerodynamiczny. Motocykl jest wąski, zgrabny, wygląda nowocześnie i nie brakuje mu wizualnej agresji.

Pozycja za kierownicą? Idealny kompromis. Nie jest to typowy naked, w którym siedzisz jak na taborecie. Szeroka kierownica jest nieco niżej, nogi podkurczone, ale przez cały czas wygodnie. Daje to świetne wyczucie motocykla przy sportowej jeździe, ale nie męczy w codziennym użytkowaniu.

Elektronika i wyposażenie – poziom premium

Tuono 660 Factory 2025 jest napakowane elektroniką. Mamy tu pełen pakiet APRC, czyli:

  • AEM – mapy silnika,
  • AEB – hamowanie silnikiem,
  • ATC – kontrola trakcji,
  • AWC – kontrola unoszenia przedniego koła,
  • ALC – launch control,
  • ACC – tempomat,
  • AQS – quickshifter góra/dół,
  • Cornering ABS – z trzema trybami pracy.

Systemy te działają w oparciu o sześciosiową platformę IMU, która w czasie rzeczywistym monitoruje zachowanie motocykla i dostosowuje parametry. Do tego dochodzą jeszcze 5-calowy kolorowy wyświetlacz TFT i podświetlane przyciski.

Co ciekawe, choć systemy są zaawansowane, to w praktyce nie ingerują agresywnie w jazdę. Kontrola trakcji pracuje płynnie, wheelie control nie „gasi” motocykla, quickshifter działa bardzo dobrze. Elektronika nie przeszkadza – ona wspiera. Tym bardziej, iż każdy z systemów można dowolnie konfigurować pod siebie.

Hamulce i prowadzenie

Hamulce? Z przodu dwie pływające tarcze 320 mm, radialne zaciski Brembo i radialna pompa Brembo. Z tyłu tarcza 220 mm, też Brembo. Działają bez zarzutu – jest siła, jest dozowalność, jest przewidywalność. kooperacja z zawieszeniem sprawia, iż motocykl staje pewnie i stabilnie, choćby przy ostrym hamowaniu na łuku.

Prowadzenie Tuono 660 Factory to jedna z jego najmocniejszych stron. Motocykl jest lekki, responsywny, daje świetne wyczucie. Można jechać bardzo agresywnie, można też spokojnie – zawsze czujemy, iż motocykl nas „słucha”.

Dla kogo jest Tuono 660 Factory?

To motocykl, który może być idealny dla tych, którzy:

  • szukają dynamicznego, lekkiego motocykla klasy średniej,
  • chcą jeździć codziennie, ale mieć też maszynę na weekendowe latanie po winklach, a tym bardziej na okazjonalne track-daye,
  • cenią sobie świetne zawieszenie i precyzyjne prowadzenie,
  • nie potrzebują „sporta” w pełnym znaczeniu, ale chcą sportowych emocji,
  • lubią mieć dużo elektroniki – ale użytecznej, nie nachalnej
  • zgadzają się na wcale niezbyt niską cenę (57 900 zł).

Z całą pewnością jednak nie jest to motocykl dla osób, które szukają wychillowanego, leniwego i ultra-komfortowego motocykla na co dzień. Tuono 6600 Factory sprawdza się na co dzień, ale jest raczej dzikiem nieustannie gotowym do akcji.

Aprilia Tuono 660 Factory 2025 to motocykl z bardzo dobrym zawieszeniem, pełnym pakietem elektroniki i świetną geometrią. Jest dynamiczny, zwinny, piękny wizualnie, zaawansowany technologicznie i potrafi dać frajdę z jazdy.

Idź do oryginalnego materiału