Facebook regularnie dostarcza użytkownikom treści z polecanych grup, dopasowanych do ich zainteresowań. Moja tablica to mieszanka tematów związanych z nowymi technologiami i motoryzacją, dzięki czemu regularnie trafiam na interesujące publikacje. Jedna z nich pochodziła z grupy Alpha junior cars i dotyczyła niezwykłego samochodu spalinowego dla dzieci… polskiej produkcji. Było to dla mnie niemałe odkrycie – postanowiłem zgłębić temat i podzielić się z Wami tym, czego się dowiedziałem.
Alpha Junior – samochody spalinowe dla dzieci od firmy Sobiesława Zasady
Polska motoryzacja w swojej tradycyjnej formie zakończyła się wiele lat temu. Próba jej reaktywacji i elektryfikacji spod znaku „Izera” spaliły na panewce, a przez sceptyków projekt od początku określany był mianem „nierealnego”. Polakom pozostają wspomnienia, które przeważnie skupiają się wkoło Maluchów i Polonezów. Mało kto pamięta samochody spalinowe dla dzieci Alpha Junior. Ba, większość Polaków nigdy o nich nie słyszała.
Firma Alpha (dziś Alpha Technology) została założona w 1977 roku przez Sobiesława Zasadę. Producent początkowo zamków błyskawicznych zajął się przetwórstwem tworzyw sztucznych i obróbką metali. Z czasem Sobiesław Zasada nawiązał współprace z Porsche AG i Mercedes-Benz, co zaowocowało nietypowym projektem. Jego pomysłodawcą i konstruktorem był Tomasz Łoszewski, honorowy członek facebookowej grupy Alpha junior cars. W latach 80′, 90’ i dwutysięcznych w zakładach Alpha konstruowano samochody spalinowe w rozmiarze mini, do użytkowania przez dzieci. Pośród autek Alpha Junior znalazły się Mercedesy, Porsche, BMW, a choćby Jaguary.
Dbałość o detale, przyzwoite osiągi i mnóstwo frajdy
Samochody Alpha Junior wyposażone są w czterosuwowe silniki spalinowe. Ich przykładowe pojemności to 98 cm3, 127 cm3 i 203 cm3. Generują one moc od 2,5 (silnik Honda G100), 3 KM (Briggs & Stratton) lub choćby 5 KM. W autkach znalazły się manualne skrzynie biegów z dwoma biegami do przodu i wstecznym. Prędkość maksymalna? choćby 25 km/h.
Samochody spalinowe dla dzieci Alpha Junior ważyły około 45 kg. Mercedes 500 SL Junior ma wymiary 150 cm x 70 cm x 50 cm i w pełni funkcjonalne pedały sprzęgła, gazu i hamulców. Zawieszenie jest resorowane, a instalacja elektryczna odpowiada także za oświetlenie. Klakson? Naturalnie!
Mało egzemplarzy, a ceny? Kosmiczne!
Łącznie stworzono około 2 tysięcy egzemplarzy samochodów Alpha Junior, które ze względu na swoje wysokie ceny kierowane były przede wszystkim na rynki zagraniczne. Na grupie miłośników autek Alpha Junior polscy internauci dzielą się zdjęciami swoich egzemplarzy i publikują oferty sprzedaży. Na grupie najtańsze sprawne egzemplarze kosztują w tej chwili ok. 40000 złotych. Dostępne są również tańsze oferty, jak projekty do odrestaurowania za około 10 000 złotych.
Porsche 911 Carrera Junior, BMW Mini Junior, Porsche 936 Spyder Junior, Ferrari F40 Junior, Mercedes 500 SL Junior – to tylko wybrane modele. W 2019 roku jeden z egzemplarzy Porsche 911 Carrera Junior został sprzedany na aukcji RM Sotheby’s za 30000 dolarów, czyli około 120000 złotych.
Pojazdy Alpha Junior stanowią unikalne połączenie polskiej myśli technicznej z pasją do motoryzacji. Szkoda, iż dziś w Polsce nie powstają już tak unikalne zabawki.
Źródło: Facebook @Alpha Junior Cars, Giełda Klasyków, zdj. tyt. kadr z filmu Duda-Cars na YouTube