Zima znów zaskoczył kierowców na letnich oponach. Do poniższej sytuacji doszło w miejscowości Murzasichle. Kopia kultowego filmiku "Ale urwał"? Oceńcie sami.
Ale urwał! Edycja 2023. Zima kontra kierowcy na letnich oponach?
Polska jest jedynym krajem Unii Europejskiej z takim klimatem, gdzie przepisy nie przewidują wymogu jazdy na oponach zimowych lub całorocznych w warunkach jesienno-zimowych. Jednak polscy kierowcy są na to gotowi – opowiada się za tym aż 82% badanych. Same deklaracje nie są jednak wystarczające – przy tak wysokim poparciu wprowadzenia obowiązku sezonowej wymiany opon przez cały czas z obserwacji warsztatowych wynika, iż aż 1/3 czyli około 6 milionów kierowców jeździ zimą na oponach letnich.
Cofanie licznika. Oszustwo w co siódmym aucie?
Zakup używanego samochodu powinien być ekscytujący, ale brak przejrzystości na rynku wciąż psuje całą przyjemność. Proceder ingerowania w stan licznika, mimo, iż nielegalny, utrzymuje się przez cały czas na…
Opony letnie nie zapewniają odpowiedniej przyczepności auta choćby na suchej drodze w temperaturach poniżej 7ºC – twardnieje wtedy mieszanka gumowa w ich bieżniku, co pogarsza przyczepność szczególnie na mokrych, śliskich drogach. Wydłuża się droga hamowania oraz znacznie zmniejsza zdolność do przekazywania momentu napędowego na nawierzchnię drogi.
Mieszanka gumowa bieżnika opon zimowych i całorocznych jest bardziej miękka, a dzięki krzemionce nie twardnieje w niższych temperaturach. Sprawia to, iż nie tracą one elastyczności i mają lepszą od opon letnich przyczepność w chłodnych temperaturach choćby na suchej drodze, w deszczu, a już szczególnie na śniegu.