Jeśli coś można na gwałtownie powiedzieć o Polakach, to fakt, iż mają ułańską fantazją. Tak też chyba stworzono nową wersję Forda Mustanga Mach-E Rally. Tak, ten „rajdowy” SUV o mocy blisko 500 KM to ekscytująca maszyna, którą można zaszaleć nie tylko na torze, ale i na szutrowym odcinku specjalnym. Z racji tego, iż Polacy lubią lub kiedyś wręcz pasjonowali się rajdami, to ta wersja pasuje do naszego kraju idealnie. Być może wiele osób pogodziło się z tym, iż takich aut się już nie robi, ale dobrze wiedzieć, iż w razie potrzeby, takie cacuszko na nas czeka.
Ford od dawna kojarzy się z rajdami
Zaprezentowany po raz pierwszy bez kamuflażu na targach IAA Mobility w Monachium, Mustang Mach-E Rally, którego przedstawiono światu na Goodwood Festival of Speed na początku tego roku, dołącza do rodziny Mustangów Mach-E i nadaje modelom elektrycznym zupełnie inny kierunek. To pierwszy w historii inspirowany rajdami model elektryczny Forda przenosi swobodę i euforia prowadzenia Mustanga na szutrowe drogi.
„Zaledwie rok temu był to tylko pomysł, a to, co widzicie dzisiaj, jest świadectwem pasji i wielkiej kreatywności naszego zespołu działu Model e” – powiedziała Donna Dickson, główny inżynier projektu Mustang Mach-E. „Zawsze poszukiwaliśmy nowych obszarów w których moglibyśmy zwiększać osiągi, a połączenie rajdowo zestrojonego zawieszenia, dwusilnikowego elektrycznego układu napędowego i niecodziennego wzornictwa sprawia, iż Mustang Mach-E Rally okazał się zupełnie innym rodzajem wyczynowego modelu, który będzie interesował klientów goniących za innymi sportowymi doznaniami.”
Prawie 500 KM robi wrażenie
Mustang Mach-E Rally to rozwiązania techniczne znane z modeli elektrycznych. Jednak zastosowane w kompletnie nowej, niewykorzystanej dotąd przestrzeni, co poszerza rodzinę Mustanga Mach-E. Maszyna może pochwalić się tuningowaną wersją napędu z Mustanga Mach-E GT, wykorzystującego dwusilnikowy zespół napędowy. Zapewnia on co najmniej 880 Nm momentu obrotowego i 358 kW (487 KM) mocy. Parametr obliczono na podstawie mocy maksymalnej silników elektrycznych przy pełnej mocy akumulatora. Wyniki uzyskiwane w rzeczywistej eksploatacji mogą odbiegać od tych szacunków. Mustang Mach-E Rally jest wyposażony w akumulator litowo-jonowy o pojemności użytkowej 91 kWh.
Samochód porusza się na specjalnie opracowanym zawieszeniu. Podniesiono je o 20 milimetrów w stosunku do podwozia Mustanga Mach-E GT. Wyposażono je w specjalnie dostrojone sprężyny, amortyzatory MagneRide i 385-milimetrowe przednie tarcze hamulcowe z lakierowanymi w kolorze czerwonym zaciskami Brembo.
SUV do rajdowej zabawy w terenie
Mustang Mach-E Rally jest odpowiednio wyposażony do ścigania się na odcinkach szutrowych. Na wytrzymałe, błyszczące, 19-calowe felgi aluminiowe w stylu rajdowym, nawiązujące do długiej historii modeli rajdowych Forda, założono opony Michelin CrossClimate2 w rozmiarze 235/55 R19. Zapewniają one większą przyczepność boczną oraz lepsze parametry na luźnych nawierzchniach.
Ze względu na szuter i piach, który będzie wyrzucany spod kół, model wyposażono w osłony ochronne silników przedniego i tylnego. Dodano też folię ochronną na listwach drzwi i nadkolach, aby ograniczyć ryzyko uszkodzenia lakieru. U dealerów dostępne są również stylizowane chlapacze, które chronią przed kamieniami rozrzucanymi spod opon. Z przodu znajduje się również punkt z wbudowanym zaczepem do haka wyciągarki, gdyby przygody w terenie okazały się zbyt intensywne.
Nowy „rajdowy” tryb jazdy
Mustang Mach-E Rally dysponuje pierwszym w historii Forda trybem jazdy RallySport Drive, który stworzono z myślą o jeździe terenowej. Dostosowuje on parametry elektronicznych systemów sterowania, pozwalając na jazdę większym poślizgiem, utrzymując liniową reakcję przepustnicy dla lepszej kontroli i bardziej ostre tłumienie amortyzatorów dla lepszego prowadzenia w zakrętach na luźnej nawierzchni. Kierowcy z pewnością docenią, iż nowy tryb jazdy oraz nowe opony ułatwiają Mustangowi Mach-E Rally radzenie sobie na śniegu i innych śliskich nawierzchniach.
Ford opracował nowy tor rajdowy w zakładach Michigan Proving Ground, aby testować Mustanga Mach-E. Tor został zaprojektowany przez weteranów rallycrossu, aby symulować to, czego model może doświadczyć w realnych warunkach. Inżynierowie i technicy wykorzystali następnie prototypy Mustanga Mach-E Rally do przeprowadzenia 800-kilometrowych testów. Symulowały one rallycrossowe próby wytrzymałościowe, aby mieć pewność, iż samochód spełni założenia projektowe.
Nie tylko jedzie, ale i wygląda
Mustang Mach-E Rally wyróżnia się także efektownym tylnym spojlerem, który nawiązuje do podobnego elementu w Focusie RS. Dodano kontrastujące akcenty. W tym górne i dolne listwy nadwozia, przedni splitter, stalowy dach lakierowany w kolorze czarnym. Zastosowano tam także charakterystyczny, zwracający uwagę na przeznaczenie modelu front z wbudowanymi światłami przeciwmgielnymi o rajdowym rodowodzie. Każdy Mustang Mach-E Rally otrzymuje standardowo dwa pasy na masce, które uzupełniają paletę wyrazistych lakierów. Model można zamówić w kolorach Grabber Blue, Shadow Black, Eruption Green i przyciągającym wzrok Grabber Yellow. Dostępne odpłatnie jako opcja są lakiery Star White oraz nowy Glacier Grey.
We wnętrzu komfort i funkcjonalność łączą się z wzornictwem harmonizującym ze stylem kultowych białych felg. Białe akcenty znajdziemy na desce rozdzielczej, dolnych ramionach kierownicy i w kontrastujących przeszyciach na panelach drzwi. Kierowcy zasiądą w zaprojektowanych przez Forda, sportowych fotelach. Wyróżni je napis „Mach-E Rally”, wytłoczony na powierzchni obicia i błyszczące, białe plecy.
„Mustang Mach-E Rally odzwierciedla dziesięciolecia naszego doświadczenia w światowych rajdach samochodowych” – powiedział Jim Farley, dyrektor generalny Forda. „Ten model przenosi Mustanga tam, gdzie jeszcze nie był – na szutrowe, nieutwardzone drogi. Dzięki inspiracji prawdziwych sportowych zapaleńców powstał model, który zapewnia niespotykane dotąd wrażenia z jazdy i czystą frajdę z prowadzenia.”
Od kiedy można go kupić?
Mustanga Mach-E Rally będzie można zamówić na początku 2024 roku, a dostawy do klientów rozpoczną się niedługo potem. Na ten moment nie wiemy, ile może kosztować. Ceny standardowego Forda Mustanga Mach-E zaczynają się od 269 550 zł. Oficjalne dane homologacyjne dotyczące zasięgu pojazdu poznamy przed rozpoczęciem sprzedaży.
Źródło: Ford