9FF i wydanie-1111

1 rok temu

Niemiecki 9FF nie jest zwykłym tunerem. Ze swojej siedziby w Dortmundzie firma i jej właściciel Jan Fatthauer przejmują już imponujące maszyny i przekształcają je w rekordzistki.

9FF zbudowało swoją reputację na testowaniu granic możliwości Porsche 911. Od modeli chłodzonych powietrzem z lat 90. po zakrzywione nowoczesne samochody, każdy pojazd 9FF jest tworzony z precyzją i starannością.

To jasne, iż 9FF to coś więcej niż biznes – to pasja. Zaangażowanie w przekraczanie granic i zaangażowanie w dostarczanie niezrównanych wrażeń z jazdy.

Po wejściu do warsztatu 9FF moją uwagę od razu przykuła powłoka GT9. Ten supersamochód 9FF był oparty na modelu 997 i zawierał mocno zmodyfikowaną szóstkę typu flat, która zapewniała 1400 KM w najmocniejszej wersji Vmax. Oryginalny GT9 o mocy 986 KM stał się wielkim przełomem 9FF, kiedy w 2008 roku osiągał prędkość 409 km/h, stając się najszybszym na świecie pojazdem dopuszczonym do ruchu ulicznego.

9FF również ustanowiło rekord w najlepszy możliwy sposób. GT9 Vmax pojechał na tor testowy, próbował pobić rekord prędkości, a następnie zatrzymał się w restauracji McDonald’s w drodze powrotnej do Dortmundu. Nie było wielkiej ekipy testowej zaangażowanej w próbę bicia rekordu ani choćby specjalnych opon.

GT9 Vmax został opracowany specjalnie do osiągania najwyższych prędkości dzięki wąskiemu nadwoziu i tylko spojlerowi wargowemu zamiast skrzydła, a także wyjątkowo długiemu przełożeniu końcowemu, aby zmaksymalizować jego potencjał. Speedhunters napisali o tym szczegółową historię dziesięć lat temu.

W pewnym sensie pierwsza dekada XXI wieku była złotym okresem dla 9FF z największą liczbą ustanowionych rekordów i zastosowanymi nowymi, unikalnymi technologiami. To był czas, kiedy zawsze istniały powody, by zamieszczać w magazynach motoryzacyjnych najnowsze kreacje 9FF Porsche. Rekordy maksymalnej prędkości były strategią PR firmy, która przyciągnęła prawdziwych klientów, którzy chcieli jechać równie gwałtownie na swoich własnych maszynach w Stuttgarcie.

W 2013 roku firma 9FF pozyskała ładny plik dziennika od klienta Vmax, który prowadził samochód podczas podróży transferowej z Niemiec do Chorwacji i osiągnął prędkość 437 km/h na autostradzie.

W warsztacie było kilka egzemplarzy z początku XXI wieku, a jednym z nich było to złote 997 Turbo z zestawem karoserii TechArt na zewnątrz i wypełnionym technologią 9FF w środku. Samochód został zbudowany w 2010 roku dla ukraińskiego biznesmena, który miał prawdziwą potrzebę prędkości. Aby to spełnić, silnik generuje 1600 KM i 1720 Nm, co umożliwia przyspieszenie od 100 km/h do 200 km/h w 2,9 sekundy. Powiedziano mi, iż przyspieszenie od 200 km/h do 300 km/h zajmuje tylko 5,2 sekundy.

Obecny właściciel to dżentelmen z Polski, który przywiózł auto do 9FF na pełny przegląd.

Innym słynnym samochodem 9FF jest ten czarny potwór o mocy ponad 2000 KM, nazwany Salvatore na cześć włoskiego właściciela. Matti, który oprowadzał mnie po warsztacie, powiedział, iż to najsłynniejszy samochód wyścigowy 9FF, który pobił kilka rekordów. W 2020 roku Salvatore osiągnął 358,9 km/h na biegu na pół mili.

W tej chwili samochód jest przebudowywany na większą moc, z lepszą aerodynamiką i zwiększonym bezpieczeństwem. Miejmy nadzieję, iż nowe turbosprężarki i niestandardowe chłodnice międzystopniowe pozwolą mu osiągnąć prędkość 400 km/h podczas następnego półmilowego wyścigu, w którym weźmie udział.

Najnowszym dziełem 9FF, które planują zrobić małą serię produkcyjną, jest Edition-1111. Model bazuje na modelu 991 Turbo S i wygląda tak subtelnie, iż można go nazwać śpiochem. Tylko entuzjaści z bystrym okiem zauważą niestandardowe przednie i boczne spojlery w kolorze czarnym, przyciemnione reflektory i kierunkowskazy oraz niestandardowe tylne światła. Edition-1111 stoi na specjalnych kołach 9FF x AsphaltDreams.

We wnętrzu zastosowano Alcantarę i czarną skórę z przyciemnionymi wszystkimi chromowanymi elementami, a także czarną klatkę bezpieczeństwa GT3 RS i kierownicę o charakterystycznym wyglądzie 9FF.

Ten biały samochód jest pierwszym z 11 wyprodukowanych egzemplarzy i zapewnia moc 1111 KM i moment obrotowy 1250 Nm. Niestety, jak to zwykle bywa w przypadku Porsche, komora silnika nie jest zbyt odkrywcza.

9FF opiera się na liczbach, więc przedstawiono mi kilka faktów na temat Edition-1111: 100 km/h do 200 km/h zajmuje zaledwie 3,6 sekundy, a 200 km/h do 300 km/h osiąga się w 6,8 sekundy.

Kiedy zakończyłem wizytę w 9FF, byłem pod wrażeniem niezachwianego oddania wydajności, które przenika każdy aspekt tej firmy tuningowej. Od najnowocześniejszych modyfikacji po rekordowe osiągnięcia, 9FF raczej nie straci w najbliższym czasie pozycji czołowego gracza w świecie tuningu Porsche.

Władimir Ladow
Instagram: wheelsbywovka
ponieważ@wheelsbywovka.com
www.wheelsbywovka.com

Historie związane z Porsche w Speedhunters

Idź do oryginalnego materiału