70 lat Alpine

6 godzin temu

Alpine to marka, która od 1955 roku nie tylko tworzy samochody, ale przekazuje emocje. To historia ludzi, zwycięstw i odważnych wizji – od pierwszych sukcesów w rajdach i wyścigach po dzisiejszą ofensywę na rynku pojazdów elektrycznych. Kultowa francuska marka obchodzi w tym roku 70-lecie istnienia.

Jean Rédélé, założyciel Alpine, urodził się w 1922 roku w Dieppe. Po ukończeniu studiów z wyróżnieniem, w wieku 24 lat przejął lokalny salon Renault i rozpoczął karierę jako kierowca rajdowy. Ulepszając seryjne Renault 4 CV, odnosił sukcesy m.in. w Mille Miglia i w Alpach – regionie, który ostatecznie zainspirował nazwę jego przyszłej marki.

Początki

W czerwcu 1955 roku w Dieppe powstało Alpine. Rédélé zaprezentował pierwszy model – A106 – oparty na podwoziu 4CV z lekkim aluminiowym nadwoziem, który był aż o 60 kg lżejszy od pierwowzoru.

Przed 70 laty, w lipcu 1955 roku, w zaledwie kilka miesięcy po założeniu spółki Automobiles Alpine, Jean Rédélé zaprezentował ówczesnej dyrekcji Renault trzy pierwsze egzemplarze modelu A106. Młody przedsiębiorca z Dieppe ustawił te samochody w kolorach niebieskim, białym i czerwonym na tle zabytkowego gmachu w Boulogne-Billancourt. Tą umiejętnie zaaranżowaną sceną pokazał ambicję stworzenia francuskiej marki sportowej bazującej na układach mechanicznych Renault. Był na tyle przekonujący, iż udało mu się uzyskać wsparcie dyrekcji Renault i tak rozpoczęła się niezwykła przygoda, zarazem ludzka, przemysłowa i sportowa, która trwa do dziś.

Wraz z kolejnymi modelami, A108 i A110, marka rozwijała swoją filozofię: lekkość jako przewaga, łącząc zwinność, precyzję i przyjemność z jazdy.

Alpine, pod wodzą Jeana Redele, znacząco przyczyniła się do rozwoju sportów motorowych w Europie. Innowacyjne podejście do konstrukcji samochodów, połączenie lekkich materiałów z zaawansowaną inżynierią oraz pasja Redele do wyścigów uczyniły tę markę jedną z najbardziej cenionych w świecie motoryzacji. Dziedzictwo Alpine trwa nadal, a jej historia w latach 1954-1975 pozostaje ważnym rozdziałem w historii motoryzacji.

Narodziny legendy

W 1962 roku zaprezentowano model A110 – ikonę stylu, osiągów i inżynierii. Samochód zyskał status legendy nie tylko dzięki swoim osiągom, ale i wyjątkowej linii nadwozia. gwałtownie zaczął odnosić sukcesy w rajdach, a jego cywilne wersje stały się obiektem pożądania dla kierowców poszukujących emocji.

Lata 70. to czas największych sukcesów marki. Modele Alpine dominowały w latach 60. i 70. na europejskich i afrykańskich trasach rajdów, zdobywając w 1973 tytuł rajdowego mistrza świata producentów czy dwukrotnie wygrywając wyścig 24h Le Mans.

Powrót po latach

Po latach nieobecności Alpine powróciło w 2018 roku z nową odsłoną modelu A110. Auto łączące nowoczesne technologie z klasyczną lekkością zrewolucjonizowało rynek lekkich sportowych samochodów.

W 2021 roku Alpine wkroczyło do Formuły 1 jako Alpine F1 Team, a także do wyścigów długodystansowych w ramach FIA WEC. Dziś Alpine kontynuuje długą tradycję udziału Renault w F1 pod nazwą BWT Alpine Formula One Team i z sukcesem bierze udział w WEC – wyścigach długodystansowych w kategorii Hypercars.

Nowa generacja

Alpine otwiera nowy rozdział jako marka w pełni elektryczna, zachowując przy tym swoje sportowe DNA. W 2024 roku zaprezentowano A290 – kompaktowego elektrycznego hot hatcha, który oferuje osiągi i zwinność znane z A110, w miejskim wydaniu. W tym roku zadebiutowało A390 – pięciomiejscowy sportowy fastback z trzema silnikami, który łączy technologiczną zaawansowaną inżynierię z emocjami typowymi dla Alpine.

Limitowana edycja A110 R 70

W 2025 roku marka świętuje swoje 70-lecie. Z tej okazji zaprezentowano limitowaną edycję A110 R 70 – ostatnią wersję ekstremalnego wariantu „R”, dostępną w dziesięciu kolorach nadwozia i czterech wariantach wnętrza. W gamie pojawiło się również A110 GTS w kolorze Paon Blue, inspirowanym archiwalną paletą. Kulminacją obchodów 70-lecia marki był zlot w Dieppe, gdzie fani mogli zobaczyć pełną gamę modeli A110 oraz nowe pojazdy elektryczne – A290 i A390. Obchody uświetnia specjalne jubileuszowe logo, które symbolicznie łączy przeszłość marki z jej nowoczesną, elektryczną przyszłością.

Specjalne logo na 70‑lecie

Obok litery „A” przeciętej strzałą, będącej symbolem Alpine, z dumą wyeksponowano lata 1955–2025. Kolory niebieski, biały i czerwony odwołują się do korzeni francuskiej marki utworzonej przez Jeana Rédélégo w Dieppe w 1955 roku. Liczba 70 płynnie łączy się ze strzałą, która przecina literę „A”, czym niejako wskazuje, iż marka osadzona w swojej przeszłości zwrócona jest ku przyszłości. Czerwona tarcza wpisana w okrąg to kolejny motoryzacyjny symbol, oznaczający przyszłe wyzwania stojące przed marką i cele do osiągnięcia w ciągu następnych 70 lat.

Alpine w Polsce

Alpine jest marką należącą do Grupy Renault, a jej autoryzowanym dealerem od 2018 roku jest Grupa Pietrzak, której siedziba mieści się w Katowicach. Tam też powstał pierwszy salon Alpine w naszym kraju, a w tym roku otwarto nowy salon i serwis w Warszawie.

Alpine Driving Experience Center w Modlinie

Pod koniec września ubiegłego roku Alpine zainaugurowało Alpine Driving Experience Center. Jest to program skierowany zarówno do posiadaczy samochodów Alpine, jak i wszystkich kierowców, którzy marzą o emocjach sportowej jazdy w kontrolowanych warunkach. Zajęcia realizowane są na Torze Modlin, który jest partnerem programu. W ramach różnych wydarzeń organizowanych przez pozostałych partnerów programu – firm Castrol i Delphi, w szkoleniach uczestniczyło ponad 400 osób, a jak kolejnych 500 zarezerwowało swój udział. Program przyciąga zarówno miłośników marki, jak i kierowców chcących udoskonalić technikę sportowej jazdy.

(TSz) Źródło: Informacja prasowa

Idź do oryginalnego materiału