Układ zapłonowy pojazdu składa się z wielu elementów, z których każdy odgrywa kluczową rolę w ułatwianiu procesu spalania w silniku. Awaria jednego lub kilku z tych elementów może poważnie pogorszyć osiągi silnika jako całości, a choćby spowodować, iż jeden z nich utknie na poboczu drogi i nie będzie miał natychmiastowego wyjścia.
Jednym z najważniejszych elementów układu zapłonowego jest cewka zapłonowa. To urządzenie przetwarza energię elektryczną o stosunkowo niskim napięciu pochodzącą z akumulatora pojazdu na energię elektryczną o wysokim napięciu, która może zostać rozproszona przez świece zapłonowe pojazdu. Podczas tego rozpraszania energii lotna mieszanina powietrza i paliwa zapala się w każdej odpowiedniej komorze spalania.
Niestety, jak każdy element elektryczny, cewka zapłonowa jest podatna na ewentualną awarię, co w rezultacie pozostawia wiele niepokojących objawów. Zdolność rozpoznania tych objawów może okazać się pomocna przy próbie zdiagnozowania problemu, a tym samym przyspieszenia ewentualnego powrotu pojazdu do eksploatacji.
Czytaj dalej, aby dowiedzieć się więcej o różnych objawach związanych z awarią cewki zapłonowej, a także o tym, jak rozwiązać takie problemy, jeżeli pojawią się w przyszłości.
Zobacz też – 5 przyczyn oleju w gniazdach świec zapłonowych
Co to jest cewka zapłonowa?
Cewka zapłonowa to urządzenie służące do przekształcania napięcia akumulatora zasilającego pojazdu w energię elektryczną wysokiego napięcia, przeznaczoną do szybkiego rozładowania. Urządzenia tego rodzaju są zwykle opisywane jako transformatory stopniowe lub cewki indukcyjne.
Aby ułatwić spalanie, wymagane jest użycie cewki zapłonowej, ponieważ jest to jedyny realny sposób na osiągnięcie wystarczającego wyładowania elektrycznego.
Pod wieloma względami cewkę zapłonową najlepiej można opisać jako tymczasowe urządzenie do przechowywania prądu. Jednak w miarę magazynowania prądu gromadzi się on z coraz większą szybkością, aż do momentu rozładowania.
Zasada elektromagnetyzmu jest wykorzystywana, aby umożliwić magazynowanie prądu, podczas gdy powtarzające się załamanie powstałego pola magnetycznego zwiększa potencjalną indukcyjność cewki.
Cewka zapłonowa a zestaw cewek
Czasami termin „cewka zapłonowa” jest używany w nieco ogólny sposób. Prowadzi to do pewnego zamieszania przy próbie rozszyfrowania różnicy między samodzielnymi cewkami zapłonowymi, cewkami specyficznymi dla cylindrów i pakietami cewek.
Chociaż każdy z nich jest ostatecznie odpowiedzialny za dostarczanie iskry do cylindrów silnika, te różne komponenty dokonują tego wyczynu na nieco inne sposoby.
Wczesne samodzielne cewki były używane do dostarczania energii o wysokim potencjale do dystrybutora silnika, który następnie kierował iskrę we właściwym czasie do każdego odpowiedniego cylindra. Później pojawiły się cewki specyficzne dla cylindrów i zestawy cewek. Te późniejsze projekty nie wymagały użycia dedykowanego dystrybutora.
Cewki specyficzne dla cylindrów są tak liczne, jak cylindry silnika i dostarczają iskrę do każdej świecy zapłonowej dzięki skróconych przewodów świec. Wręcz przeciwnie, pakiety cewek są montowane bezpośrednio na każdej odpowiedniej świecy zapłonowej, eliminując w ten sposób potrzebę stosowania pojedynczych przewodów świec.
Oba te projekty są przez cały czas szeroko stosowane w przemyśle motoryzacyjnym.
Objawy złej cewki zapłonowej
Uszkodzonej cewce zapłonowej często towarzyszy szereg objawów wtórnych, z których niektóre bywają dość kłopotliwe. Ucząc się rozpoznawać te objawy, często można znaleźć się na szybkiej ścieżce do opłacalnej naprawy.
Poniżej przedstawiono kilka najczęstszych objawów związanych z awarią cewki zapłonowej.
Świecąca lampka kontrolna silnika Zmniejszona moc silnika Utrata oszczędności paliwa Przejściowe gaśniecie Trudny rozruch Gaszenie wsteczne Nadmierne wibracje silnika
Najczęstsze przyczyny awarii cewki zapłonowej
Awaria cewki zapłonowej może wynikać z wielu potencjalnych przyczyn, z których wiele występuje znacznie częściej niż inne. Zrozumienie przyczyn awarii cewki zapłonowej może okazać się pomocne w zapobieganiu przedwczesnej awarii cewki zapłonowej w przyszłości.
Poniżej przedstawiono kilka najczęstszych przyczyn awarii cewki zapłonowej.
Normalne zużycie Nadmierne wibracje Nienormalnie wysoka temperatura silnika Uszkodzone świece zapłonowe
Jak długo działają cewki zapłonowe?
Cewki zapłonowe stosowane w nowoczesnych pojazdach zwykle wytrzymują od 100 do 120 tysięcy mil (lub więcej). Może to oznaczać, iż pojazd może być w ruchu przez ponad 10 lat i nie mieć przypadku awarii cewki zapłonowej.
Jeśli kupiłeś nowy samochód, prawdopodobnie nie będziesz musiał zajmować się wymianą, ponieważ większość właścicieli samochodów nie trzyma swoich pojazdów tak długo.
Czy można jeździć z uszkodzoną cewką zapłonową?
Chociaż w wielu przypadkach możliwa jest jazda z uszkodzoną cewką zapłonową, nigdy nie zaleca się takiej jazdy przez dłuższy czas. Silnik w tym stanie będzie pracował z wydajnością niższą od szczytowej, co często prowadzi do sporadycznego zgaśnięcia lub trudności z uruchomieniem.
Co więcej, zużycie paliwa pojazdu często gwałtownie spada, gdy cewka zapłonowa ulegnie awarii, co prowadzi do zwiększonego bólu w pompie.
W najcięższych przypadkach długotrwała praca silnika z wadliwą cewką zapłonową może spowodować nieodwracalne uszkodzenie katalizatora. Dzieje się tak, gdy niespalone paliwo jest dozowane w dół, co pozwala na przegrzanie i zniszczenie wewnętrznych mediów katalizatora. W rezultacie ponosi się znaczne wydatki zarówno czasowe, jak i finansowe, których prawdopodobnie można by uniknąć.
W każdym przypadku uszkodzoną cewkę zapłonową pojazdu należy jak najszybciej odizolować i wymienić. Takie postępowanie prawdopodobnie zapobiegnie nadmiernym trudnościom i zmniejszy ryzyko obciążenia jeszcze wyższym rachunkiem za naprawę.
Jeśli nie czujesz się na siłach, by samodzielnie zajmować się takimi naprawami, jak najszybciej umów się na wizytę w zaufanym serwisie samochodowym.
Koszt wymiany cewki zapłonowej
Koszt wymiany cewki zapłonowej pojazdu może się znacznie różnić i w dużej mierze zależy od konkretnego roku, marki i modelu samego pojazdu. Zarówno rzeczywisty koszt części związanych z takimi naprawami, jak i opłaty za robociznę poniesione w procesie mogą znacznie różnić się od jednego końca spektrum do drugiego.
Niemniej jednak średnio można spodziewać się, iż za wymianę cewki zapłonowej w pojeździe zapłaci się od 100 do 350 USD. Same części stanowią większość tego kosztu, który waha się od 30 do 250 USD, podczas gdy całkowity koszt robocizny rzadko przekracza 100 USD.
Czy cewki zapłonowe OEM są lepsze niż na rynku wtórnym?
W większości przypadków znacznie lepiej jest zdecydować się na zakup cewek zapłonowych OEM (producent oryginalnego sprzętu), niż tych produkowanych przez różne marki na rynku wtórnym.
Cewki zapłonowe tego typu są zwykle stosunkowo solidne z założenia i są zaprojektowane tak, aby pokrywały dokładnie iskiernik wymagany przez pojazd, dla którego zostały zaprojektowane. Zapewnia to zwiększoną trwałość i wydajność w jednym pakiecie.
Z drugiej strony, jeżeli nalegasz na zakup cewek zapłonowych z rynku wtórnego, najlepiej trzymać się ofert renomowanych producentów, takich jak NGK, MSD i Denso. W końcu nigdy nie należy próbować iść na skróty ze względu na szczypanie grosza przy zakupie czegoś tak ważnego, jak wymiana cewek zapłonowych.
Czy można wymienić tylko jedną cewkę zapłonową?
Z pewnością możliwa jest wymiana tylko jednej cewki w momencie wykrycia wadliwej cewki. Jednak, jeżeli pozwalają na to czas i finanse, wymiana całego zestawu cewek na raz jest prawdopodobnie lepszą alternatywą.
Wynika to z faktu, iż jeżeli jedna z cewek silnika osiągnęła punkt awarii, można śmiało powiedzieć, iż każda inna cewka również uległa znacznemu zużyciu.
Warto również wspomnieć, iż przy wymianie pełnego zestawu cewek zapłonowych należy również wymienić każdą świecę zapłonową silnika i przewody świec zapłonowych. Jest to uważane za dobrą praktykę operacyjną, ponieważ zużyte lub nieprawidłowo ustawione świece zapłonowe mogą w rzeczywistości powodować dodatkowe obciążenie odpowiadających im cewek. Słabo izolowane przewody świec zapłonowych mogą mieć podobny efekt.
Właściciel Na Magazyn Auto Trendy
Steve jest byłym technikiem z certyfikatem ASE i posiada dyplom z technologii usług motoryzacyjnych z Weber State. Kiedy nie szuka nasadki 10 mm w swoim garażu, cieszy się dobrym grillem z rodziną i przyjaciółmi.
Najnowsze posty Steve’a Coopera (widzieć wszystko)