Począwszy od tegorocznego sezonu mistrzostw Goodyear FIA European Truck Racing Championship (ETRC), wyścigowe opony Goodyeara do pojazdów ciężarowych będą w 55% wykonane z materiałów zrównoważonych. To istotny krok, który podkreśla zaangażowanie marki w zrównoważony rozwój oraz innowacje w środowisku wyczynowych sportów motorowych. Nowe opony miały oficjalną premierę podczas wyścigu ETRC w Misano 17-18 maja, otwierającego sezon 2025.
Wysoki, 55-procentowy udział zrównoważonych materiałów udało się osiągnąć dzięki zastosowaniu starannie dobranych składników, takich jak krzemionka pozyskiwana z popiołu z łusek ryżowych i sadza pochodząca z alternatywnych surowców.
Goodyear od 2003 roku odgrywa kluczową rolę w europejskiej serii mistrzostw FIA ETRC, nieustannie rozwijając technologie w oponach dla poprawy osiągów wyścigowych ciężarówek. Uczestnictwo w tej wymagającej rywalizacji daje producentowi możliwość testowania innowacyjnych rozwiązań, a doświadczenia zdobyte na torze mają bezpośredni wpływ na rozwój opon Goodyeara do pojazdów użytkowych.
– Goodyear FIA ETRC służy jako dodatkowe pole testowe dla najnowszych osiągnięć w technologii opon ciężarowych. Zwiększając udział zrównoważonych materiałów w naszych oponach wyścigowych, nie tylko wspieramy program zrównoważonego rozwoju mistrzostw, ale także torujemy drogę dla szerszych innowacji, które przynoszą korzyści całej branży transportowej – powiedział Maciej Szymański, dyrektor Goodyear ds. marketingu w segmencie opon ciężarowych w regionie EMEA.
– Wraz z wprowadzeniem nowej generacji opon wyścigowych Goodyeara wykonanych w 55% ze zrównoważonych materiałów robimy kolejny krok w kierunku zrównoważonej transformacji naszej serii wyścigów ciężarówek –powiedział Georg Fuchs, dyrektor zarządzający ETRA. – To partnerstwo pokazuje, iż zrównoważony rozwój i wydajność mogą iść w parze, kształtując bardziej odpowiedzialną przyszłość zarówno w wyścigach, jak i transporcie drogowym.
Wprowadzenie nowych opon wyścigowych do pojazdów ciężarowych, wykonanych w 55% z ekologicznych materiałów, wpisuje się w konsekwentne dążenie mistrzostw Goodyear FIA ETRC do zrównoważonego rozwoju. Od 2021 roku seria jest w 100% napędzana odnawialnym biopaliwem HVO i posiada trzygwiazdkową akredytację środowiskową FIA – najwyższy poziom w ramach tego programu. Goodyear również uzyskał ten najwyższy poziom certyfikacji, nie tylko dla FIA ETRC, ale także dla innych prestiżowych programów sportów motorowych, w tym Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA, 24-godzinnego wyścigu Le Mans i European Le Mans Series. Dodatkowo producent aktywnie wspiera zrównoważone rozwiązania poprzez bieżnikowanie opon wyścigowych do samochodów ciężarowych, nadając im drugie życie w transporcie drogowym. Przekłada się to na ograniczenie ilości odpadów i efektywniejsze wykorzystanie zasobów.
Najnowsza opona wyścigowa Goodyear do samochodów ciężarowych została opracowana z zastosowaniem zaawansowanej mieszanki, która zapewnia lepszą przyczepność, szczególnie na mokrej nawierzchni. Regulamin wyścigów Goodyear FIA ETRC wymaga, aby każda opona pracowała z równą skutecznością na różnych torach i w szerokim zakresie warunków pogodowych – od suchych
i mokrych po zimne i gorące nawierzchnie. Nowa konstrukcja wyróżnia się także zwiększoną trwałością, co pozwala ograniczyć liczbę zużywanych opon w trakcie sezonu. Dzięki temu zespoły mogą utrzymać optymalne osiągi, jednocześnie poprawiając efektywność wykorzystania opon.
Goodyear stosuje system certyfikacji zrównoważonego rozwoju ISCC PLUS i metodę bilansu masy, aby wspierać przejrzystość i odpowiedzialność w śledzeniu zrównoważonych materiałów w całym łańcuchu dostaw.
Goodyear definiuje zrównoważony materiał jako taki, który jest pochodzenia biologicznego (zgodnie z normą ISO 14021), odnawialny lub pochodzący z recyklingu, co oznacza materiał przetworzony z odzyskanego surowca (zgodnie z ISO 14021). Zrównoważony materiał może również być produkowany z zastosowaniem praktyk promujących ochronę zasobów i/lub redukcję emisji, takich jak bilans masy ISCC PLUS, który jest certyfikacją umożliwiającą śledzenie ilości i cech zrównoważonych materiałów o obiegu zamkniętym i/lub pochodzenia biologicznego w łańcuchu wartości, na podstawie weryfikowalnych zapisów księgowych.