45 lat i koniec. Volvo zostało bez diesla

1 miesiąc temu

Szwedzka marka, należąca do Chińczyków, nie ustaje w swoim pędzie ku elektromobilności. Volvo właśnie pożegnało silnik wysokoprężny, który niegdyś stanowił choćby połowę globalnej sprzedaży tej marki.

Już od 2030 roku Volvo ma być marką oferującą samochody w pełni elektryczne. Choć inni producenci, jak np. Mercedes czy Land Rover, w tej chwili rewidują swoje plany, Szwedzi coraz mocniej angażują się w elektromobilność.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/mercedes-ogranicza-wydatki-na-auta-elektryczne-i-zwieksza-na-spalinowe,aid,3956

Właśnie, po długich 45 latach, Volvo zakończyło produkcję silnika wysokoprężnego. Ostatnie takie auto zjechało z taśm fabryki w Torslande 26 marca. Było to XC90 w kolorze Denim Blue, pod którego maską znalazł się 2-litrowy turbodiesel.

Auto prosto z zakładu trafiło do muzeum szwedzkiej marki, mieszczącego się w Goteborgu.

https://magazynauto.pl/porady/silniki-diesla-od-sukcesu-do-upadku,aid,3176

45 lat historii diesla w Volvo

Przypomnijmy, iż Volvo rozpoczęło produkcję samochodów wysokoprężnych 45 lat temu. Nie wiadomo jednak, ile takich aut Szwedzi wypuścili na drogi, ponieważ dokładne statystyki prowadzą dopiero od 1991 roku.

W przeszłości wysokoprężne Volvo cieszyły się jednak bardzo dużym powodzeniem. Przykładowo w latach 2012-2016 stanowiły ponad połowę światowej sprzedaży tej marki. Z kolei od wspomnianego roku 1991 do dnia dzisiejszego Szwedzi wyprodukowali ponad 9 mln samochodów z silnikami wysokoprężnymi.

Ostatnie wysokoprężne Volvo z fabryki trafiło wprost do muzeum tej szwedzkiej marki. VOLVO

Pierwszym takim autem był model 244 GL D6, w którym znalazła się 6-cylindrowa jednostka Diesla, zapożyczona od niemieckiego Volkswagena. Między przednimi kołami Volvo pracowały także silniki pochodzące z francuskiego PSA.

Volvo swoją własną gamę jednostek wysokoprężnych zapoczątkowało w 2001 roku, a jego najbardziej cenioną tego typu konstrukcją był słynny 5-cylindrowiec o pojemności 2.4 litra. Znany ze swojej długiej żywotności, wysokiej kultury pracy, niskiego zużycia paliwa i bardzo dobrej dynamiki, w produkcji pozostawał do 2016 roku.

https://magazynauto.pl/uzywane/uzywane-volvo-przeglad-rynkowy-modele-warte-uwagi-ceny-zalety-wady-usterki-polecane-wersje-silnikowe,aid,3954

Nie będzie nowych spalinowych Volvo?

W obecnej gamie Volvo, obok modeli elektrycznych, w tym najnowszych EX30 i EX90, mamy same leciwe samochody spalinowe. Najnowszy model tego wytwórcy to S60/V60, które debiutowało w kwietniu 2018 roku. Rok wcześniej Szwedzi pokazali XC40, a największy SUV, czyli XC90 drugiej generacji, w tym roku kończy 10 lat.

Obecnie Volvo nic nie mówi o ich następcach. Można się jedynie spodziewać dalszych modyfikacji wybranych aut. Przyznał to dyrektor operacyjny szwedzkiej marki – Bjorn Annwall.

Aktualizacje mają objąć modele, oparte na platformie SPA1, czyli serii 60 i 90, obejmujące kombi, limuzyny oraz SUV-y. Otrzymają one w szczególności odnowione nadwozia i kabiny.

https://magazynauto.pl/uzywane/uzywane-volvo-s60-ii-2-0-d3-2012-test-dlugodystansowy,aid,1170

„Bez wątpienia XC90 i inne nasze samochody oparte na platformie SPA1 odniosły duży sukces. w tej chwili mają też mocny, ponadczasowy design” – mówi Annwall.

„Zaktualizowaliśmy m.in. system informacyjno-rozrywkowy, wbudowując platformę Android Auto. Można jednak zrobić kolejny krok w zakresie stylizacji nadwozia, wystroju wnętrza oraz systemów informacyjno-rozrywkowych. To zdecydowanie coś, w co inwestujemy. Nie są to ogromne inwestycje i doskonale wiemy, jak to zrobić” – kończy dyrektor operacyjny Volvo.

Idź do oryginalnego materiału