4 dni przedpremierowych pokazów elektrycznego BMW iX3 „neue klasse” w Gdańsku

1 godzina temu

W poniedziałek i wtorek w BMW Zdunek, a w środę i czwartek w BMW Bawaria Motors. Przez 4 dni w gdańskich salonach bawarskiej marki prezentowany był przedpremierowo najnowszy model iX3. To przedprodukcyjny egzemplarz, który „krąży” po Polsce i pokazywany jest zaproszonym klientom. Jest to pierwszy seryjnie produkowany model Neue Klasse, zapowiadający nowy styl marki spod znaku biało-niebieskiej szachownicy.

BMW iX3 nowej generacji to w pełni elektryczny samochód typu Sports Activity Vehicle (SAV). Produkowany jest w nowych zakładach BMW Group w węgierskim Debreczynie. W momencie debiutu, samochód dostępny jest w jednej wersji napędowej – iX3 50 xDrive o mocy 345 kW / 469 KM z elektrycznym napędem na wszystkie koła. Cennik otwiera kwota 310 000 zł.

Nowa Klasa

Neue Klasse oferuje klientom najnowsze innowacje stylistyczne i technologiczne, które będą kształtować całą gamę kolejnych modeli marki. Technologie te będą wprowadzane od dzisiaj do 2027 roku łącznie w 40 nowych i zaktualizowanych modelach.

Pierwszym z nich jest BMW iX3. Model ten ma nadwozie o długości 4782 mm, szerokości 1895 mm i wysokości 1 635 mm. Nie jest to SUV, ale SAV. Litera A oznacza tutaj „active”, a nie „użytkowość” (U=utility).

Tej aktywności sprzyjać ma np. bagażnik o pojemności 520 litrów, który można zwiększyć do maksymalnie 1750 l składając oparcia tylnej kanapy. Dodatkowo pod przednią maską znajduje się schowek o pojemności 58 l. Samochód może być doposażony w hak holowniczy o uciągu 2000 kg w wersji 50 xDrive.

Prześwit między podwoziem i gruntem nie jest imponujący i zbliżony jest do aut osobowych.

Znów te kontrowersje stylistyczne…

BMW przyzwyczaiło nas do szokowania wyglądem. Od czasu m.in. Serii 7 generacji E65 projektu Chrisa Bangle, ten producent regularnie serwuje kontrowersje dotyczące stylistyki.

Nie inaczej jest w przypadku iX3. Pionowy układ atrapy chłodnicy nawiązuje do Neue Klasse z lat 60 i zbiera bardzo skrajne opinie. Całkowicie nowa charakterystyczna sygnatura świetlna przejmuje rolę, którą wcześniej pełnił chrom. Bok pojazdu charakteryzują zlicowane powierzchnie szyb i klamek. Sylwetkę natomiast podkreślają nadkola w kolorze nadwozia o lekko prostokątnych konturach – w stylu znanym z modeli X.

Wnętrze jest surowe, ale dobrze, iż znalazło się kilka tradycyjnych przycisków i przede wszystkim zachowano standardową ergonomię z możliwością regulacji foteli, lusterek i szyb w sposób „tradycyjny”, jak sprzed lat (nie tabletowo!).

Wyróżniającym się elementem poziomego kokpitu jest nowy system wskazań i obsługi BMW Panoramic iDrive oparty na nowym systemie operacyjnym BMW X. Łączy ekrany, geometrię oraz oświetlenie i dźwięk w całościowe doświadczenie, które można dostosowywać dzięki trybów My Mode. istotną rolę odgrywają tu również nowe dźwięki jazdy oraz efekty i sygnały dźwiękowe BMW HypersonX opracowane specjalnie z myślą o Neue Klasse.

Tradycyjne zegary, zastąpiono układem BMW Panoramic Vision. To podłużny wyświetlacz, który wyświetla informacje na całej szerokości przedniej szyby pomiędzy słupkami A. Treść w środkowej części i po stronie pasażera z przodu można dostosować do własnych upodobań i wymagań.

Łącznie, przed oczami kierowcy są trzy „punkty” informacyjne. Wspomniany BMW Panoramic Vision, centralny wyświetlacz oraz przezierny head-up. To sporo bodźców, które mogą rozpraszać kierującego… BMW twierdzi jednak, iż to rozwiązanie, które pomaga. Jak będzie w praktyce, przekonamy się podczas jazd testowych.

Elektryk z zasięgiem do 800 km i szybki ładowaniem

Technologia BMW eDrive szóstej generacji opracowana dla Neue Klasse obejmuje wysoko wydajne silniki elektryczne, całkowicie nowe akumulatory wysokonapięciowe z ogniwami cylindrycznymi oraz technologię 800 V. BMW iX3 50 xDrive jest napędzane dwoma silnikami elektrycznymi, które łącznie wytwarzają moc 345 kW / 469 KM i 645 Nm momentu obrotowego. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 4,9 s, a prędkość maksymalną 210 km/h.

Akumulator wysokonapięciowy w BMW iX3 50 xDrive zapewnia 108,7 kWh użytecznej energii, co daje zasięg do 805 km w cyklu WLTP. Jego maksymalna moc 400 kW umożliwia doładowanie nowego BMW iX3 na stacji szybkiego ładowania prądem stałym (DC) o napięciu 800 V energią wystarczającą do zwiększenia zasięgu o choćby 372 km w zaledwie 10 minut. Akumulator wysokonapięciowy można naładować od 10 do 80 procent jego pojemności w 21 minut. Należy jednak podkreślić, iż taka technologia ładowania w naszym kraju jest unikatowa (kilka punktów m.in. przy Autostradzie A2), a na Pomorzu jeszcze nie występuje.

Aspekt ekologiczny

Około jedna trzecia materiałów użytych w nowym BMW iX3 jest wykonana z surowców wtórnych.

Dzięki różnorodnym działaniom ślad węglowy nowego BMW iX3 50 xDrive w całym cyklu jego życia – wyrażony jako CO2e (ekwiwalent CO2) przy zakładanym przebiegu 200 000 km – jest o 34 procent mniejszy niż w poprzednim modelu. Oznacza to, iż przy wykorzystaniu energii pochodzącej z europejskiego koszyka energetycznego, po przejechaniu około 21 500 km jego ślad węglowy będzie mniejszy (w oparciu o całkowity cykl życia) niż porównywalnego modelu z silnikiem spalinowym. jeżeli samochód jest ładowany wyłącznie przy użyciu energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł odnawialnych, do osiągnięcia takiego samego wyniku wystarczy przejechać 17 500 km.

Całkowity ślad węglowy łańcucha dostaw BMW iX3 50 xDrive został zmniejszony o 35 procent. Ceny nowego BMW iX3 zaczynają się od 310 000 PLN.

Idź do oryginalnego materiału