30 lat Mercedes 500 GE V8, pierwszy V8 w Klasie G

2 lat temu

Mija 30 lat od premiery Mercedesa 500 GE V8, pierwszej Klasy G z silnikiem V8. Następnie Mercedes G-Class przekształcił się z pojazdu użytkowego w pojazd lifestylowy.

W 1993 roku Mercedes zaprezentował na Salonie Samochodowym w Genewie model 500 GE V8, pierwszą klasę G napędzaną silnikiem V8. Początkowe plany zakładały wyprodukowanie 500 sztuk w latach 1993 i 1994, ale ostatecznie wyprodukowano tylko 446 egzemplarzy. AMG zbudowało pierwsze pojazdy testowe w Affalterbach.

Mercedes 500 GE V8 miał pod maską dwuzaworowy silnik V8 M117 na cylinder o pojemności skokowej 4973 cm3, który rozwijał moc 240 KM (236,6 KM) i 375 Nm (276,5 lb-ft). Został wyposażony w opony Bridgestone w rozmiarze 265/70 R16 H, jedyne opony terenowe, które dopuszczały ograniczenie prędkości do 210 km/h (130,5 mph).

Tylko dwa blokowane mechanizmy różnicowe w 500 GE V8 zamiast trzech w zwykłych modelach
Napęd na wszystkie koła różnił się od wersji standardowych, ponieważ miał tylko dwa blokowane mechanizmy różnicowe, środkowy i tylny. Blokowany przedni mechanizm różnicowy nie był już oferowany. Mercedes 500 GE V8 był dostępny wyłącznie w wersji kombi z długim rozstawem osi.

Jako model z limitowanej edycji miał charakterystyczne wnętrze z czarną skórzaną tapicerką z kontrastującymi elementami w kolorze średniej szarości i wstawkami z drewna orzechowego na konsoli środkowej, dwóch selektorach skrzyni biegów i częściach dźwigni hamulca manualnego. Automatyczna skrzynia biegów, klimatyzacja, tempomat, szyberdach, skórzana kierownica i podgrzewane siedzenia były standardem. Cena tej limitowanej serii wynosiła 178 250 DM (96 595 USD), podczas gdy G 320 z sześciocylindrowym silnikiem kosztował 88 500 DM (47 958 USD).

Zbudowano tylko 446 egzemplarzy, ponieważ nie było wystarczającej liczby dostępnych silników M117. W innych modelach Mercedesa silnik ten został zastąpiony nową wersją M119, ale ten nowy silnik nie zmieścił się pod maską Klasa G.

Mercedes 500 GE V8 wyznacza początek długiej serii modeli z silnikiem V8
Po GE 500 V8 Mercedes zaczął budować inne bardzo mocne modele Klasy G. W 1993 roku AMG wprowadziło na rynek wersję AMG 500 GE 6.0 z silnikiem V8 o pojemności skokowej zwiększonej do 5959 cm3, rozwijającą moc 300 KM (295,7 KM). W 1998 roku Mercedes G 500 stał się stałym modelem w asortymencie. Wyposażony był w silnik M113 V8 o mocy 296 KM (291,8 KM).

W 1999 roku dywizja AMG złożyła hołd 20-leciu Klasy G, wprowadzając G 55 AMG wyposażonego w 5,5-litrowy wolnossący silnik V8 o mocy 354 KM (349 KM). W 2002 roku wypuszczono pierwszą Klasę G z silnikiem V12. Oddział AMG zaadaptował silnik V12 w Mercedesie G 63 AMG o mocy 444 KM (437,7 KM).

Dziesięć lat później, w 2012 roku, następna generacja Mercedesa G 63 AMG rozwijała moc 544 KM (536 KM) z 5,5-litrowego silnika V8 biturbo. Pojawia się również nowy 6-litrowy silnik V12 twin-turbo, który w G 65 AMG wytwarza 612 KM (603 KM) i aż 1000 Nm.

Obecny Mercedesa klasy G który zadebiutował w styczniu 2018 roku na Detroit Motor Show, oferuje gamę obejmującą dwa silniki V8: G 500 o mocy 421 KM (415 KM) i AMG G 63 o mocy 585 KM (576,7 KM).

Kończąc 30 lat, 500 GE V8 staje się klasycznym modelem i może zostać zarejestrowany jako pojazd zabytkowy. Jednak przy produkcji zaledwie 446 egzemplarzy cena egzemplarzy, które będą sprzedawane na aukcjach, niewątpliwie znacznie wzrośnie.

Idź do oryginalnego materiału