2023 Kia EV9 w pełni debiutuje – 3-rzędowy elektryczny flagowy SUV ma ponad 5 m długości, akumulator 99,8 kWh, zasięg 541 km

1 rok temu

Kia EV9, zaprezentowana po raz pierwszy na początku tego miesiąca, doczekała się pełnej światowej premiery, choć online. Elektryczny SUV jest w tej chwili prezentowany na targach Seoul Mobility Show 2023, a w przyszłym miesiącu pojawi się w Stanach na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Nowym Jorku. Jest tu sporo nowatorskich rozwiązań, więc to coś więcej niż kolejny SUV z napędem elektrycznym, ale przełomowy model i okręt flagowy koreańskiego producenta samochodów.

„Kia EV9 wykracza poza wszelkie aspekty tradycyjnego myślenia o SUV-ach i reprezentuje szczyt możliwości projektowych i inżynieryjnych Kia. Stworzony, aby zaspokoić potrzeby wszystkich członków rodziny, EV9 jest także pionierem szybkiego przejścia Kia na dostawcę zrównoważonych rozwiązań w zakresie mobilności, nie tylko dzięki zaawansowanej architekturze pojazdów elektrycznych, ale także dzięki licznym materiałom pochodzącym z recyklingu i zrównoważonym materiałom użytym do jego stworzenia” – powiedział prezes Kia i dyrektor generalny Ho Sung Song.

Kia twierdzi, iż dzięki EV9 wnosi świeże myślenie, design i technologię do sektora. „Przesuwa granice tego, co może zapewnić samochód elektryczny” i „wygodnie przekracza standardy SUV-ów i pojazdów elektrycznych” — powiedział Chang Sung Ryu, szef globalnej marki Kia. Brzmi jak wielka sprawa. Pokopmy razem głębiej.

Zaprezentowany pod koniec 2021 r. koncept o tej samej nazwie i oparty na elastycznej platformie Electric Global Modular Platform (E-GMP) Hyundai-Kia, trzyrzędowy SUV ma 5010 mm długości i 1980 mm szerokości, a jego rozstaw osi wynosi 3100 mm. EV9 to bardzo duży samochód rodzinny, którego gabaryty są większe niż choćby oferowana na rynku amerykańskim Kia Telluride, której rozstaw osi jest o 200 mm krótszy. Maksymalny rozmiar koła, jak widać tutaj, wynosi 21 cali.

Projekt EV9 opiera się na filozofii projektowania marki „Opposites United” i jest poprzedzony „Cyfrową twarzą tygrysa”, najnowszą wersją „tygrysiego nosa” marki. Twarz ma „cyfrową kratkę oświetleniową” i pionowe reflektory, a także dwa skupiska małych lamp sześciennych przylegających do każdego reflektora. Diodowe światła do jazdy dziennej „Mapa gwiazd” tworzą animowany wzór oświetlenia, który zobaczymy również w przyszłych samochodach elektrycznych Kia. Tylna sygnatura z trzema gałęziami jest również bardzo wyjątkowa.

Szef globalnego designu Kia, Karim Habib, podczas wirtualnej premiery podał przykład kontrastu projektowego „Opposites United”. Były projektant BMW zwrócił uwagę na agresywne rozbłyski błotników EV9, które mają bardzo ostre linie, trójkątne kształty i precyzyjny wygląd. Po przeciwnej stronie znajduje się „kadłub” samochodu, który jest bardzo prosty – przestrzeń między kołami ma tylko dwie powierzchnie.

Habib powiedział, iż czyste boki dobrze współgrają z niską linią boczną, co jest nietypowe dla SUV-a, ale celowo wybrane ze względu na dobrą widoczność i wspaniałe wrażenie przestrzeni. adekwatnie niski pas (i duże okna) w SUV-ie przypomina mi BMW iX, chociaż długie nadwozie i proporcje EV9 są znacznie przyjemniejsze dla oka. Przemyślany jest również prosty dach; ponownie, ma to na celu zmaksymalizowanie miejsca dla wszystkich rzędów.

EV9 może być dużym, kwadratowym SUV-em, ale jego współczynnik aerodynamiczny jest imponujący i wynosi 0,28. Liczbę Cd osiągnięto dzięki kilku funkcjom, takim jak pierwsza w historii Kia wyrzeźbiona w 3D osłona podwozia – która ma wypukły kształt z przodu i wklęsły kształt z tyłu – aerodynamiczne koła i kurtyny powietrzne zintegrowane z przednim zderzakiem.

Dostępny jest również wariant EV9 z linii GT, który ma unikalne przednie i tylne zderzaki (bardziej wydatna dolna kratka z pionowymi otworami wentylacyjnymi), koła i bagażnik dachowy. Znajdziesz również więcej czarnych elementów wykończeniowych i wspomnianą wyżej „osłonę oświetleniową z cyfrowym wzorem”.

Poruszając się wewnątrz, EV9 można mieć z sześcioma lub siedmioma siedzeniami w trzech rzędach. Istnieją cztery opcje siedzeń w drugim rzędzie, w tym trzyosobowa kanapa, typ podstawowy, typ relaksacyjny i dwa niezależne siedzenia typu obrotowego. Ten ostatni obraca się o 180 stopni, aby umożliwić bezpośrednie rozmowy z pasażerami w trzecim rzędzie, którzy również mają punkty ładowania i uchwyty na kubki.

Pasażerowie z przodu mają do dyspozycji fotele relaksacyjne, jak lokalnie w Hyundaiu Ioniq 5. W przypadku opcji z fotelami relaksacyjnymi w drugim rzędzie czterech pasażerów może usiąść razem podczas ładowania SUV-a – EV9 ma na to wystarczająco dużo miejsca.

Szeroka i minimalistyczna deska rozdzielcza zawiera coś, co Kia nazywa „panoramicznym szerokim wyświetlaczem”, który łączy w sobie 12,3-calowy cyfrowy zestaw wskaźników i 12,3-calowy wyświetlacz systemu informacyjno-rozrywkowego. Pomiędzy tymi dwoma ekranami znajduje się mały, 5,0-calowy wyświetlacz segmentowy. Więcej ekranów ma postać cyfrowych lusterek bocznych, przekazujących na żywo obraz z zewnętrznych kamer umieszczonych na krawędziach deski rozdzielczej.

Miłym akcentem jest rząd ukrytych przycisków dotykowych pod centralnym ekranem. W przypadku funkcji start/stop, systemu informacyjno-rozrywkowego i sterowania klimatyzacją przyciski są zintegrowane z deską rozdzielczą, prawdopodobnie oferując to, co najlepsze z obu światów, między fizycznymi przyciskami a czystym wyglądem.

System informacyjno-rozrywkowy EV9 ma nowy tryb EV, który umożliwia kierowcom sprawdzanie i kontrolowanie wszystkich informacji i funkcji związanych z pojazdem elektrycznym na jednej stronie. Ta funkcja pozwala również na swobodną edycję i konfigurację interfejsu w stylu widżetu. Wreszcie, godne uwagi, przyjazne dla użytkownika akcenty obejmują duży schowek w dolnej części konsoli środkowej i siatkowe zagłówki przednich siedzeń, które według Kia poprawiają komfort i monitorowanie dziecka.

Zrównoważony rozwój jest głównym celem Kia, a EV9 – zarówno jako flagowy model marki, jak i flagowy pojazd elektryczny – jest pierwszym produktem producenta samochodów, który mówi, iż tak powiem. Zrównoważona mobilność wykracza poza zerową emisję spalin pojazdu elektrycznego, ale obejmuje również materiały użyte do budowy pojazdu.

EV9 jest pierwszym modelem, w którym zastosowano trzyetapową strategię Kia na rzecz zrównoważonego rozwoju, zainicjowaną w celu stopniowego wycofywania skóry, zastosowania 10 „niezbędnych” ekologicznych elementów we wszystkich nowych modelach Kia i ciągłego zwiększania wykorzystania materiałów pochodzenia biologicznego takich jak kukurydza, trzcina cukrowa i naturalne oleje. Celem Kia jest zwiększenie udziału tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu do 20% do 2030 roku.

Marília Biill, szefowa Kia CMF Design (kolor, materiał i wykończenie), powiedziała na wirtualnej konferencji prasowej, iż kabina EV9 jest pozbawiona skóry, a zamiennik skóry pochodzenia roślinnego (ekstrakt z kukurydzy) zapewnia taką samą trwałość i jakość jak ukryć. Dodała, iż ​​każdy EV9 ma 70 butelek PET z przetworzonego plastiku, a suma może wzrosnąć do 100 butelek, w zależności od wariantu. Ostatecznym celem jest biofabrykacja i uprawa Kia z własnych materiałów.

Jeśli chodzi o paletę kolorów kabiny, Biill i jej zespół czerpali inspirację z czterech podstawowych elementów natury, a mianowicie światła, powietrza, ziemi i wody, aby nawiązać połączenie z pięknem natury. Dostępnych jest sześć różnych kombinacji, od jasnej, nowoczesnej szarości po eleganckie naturalne odcienie i oczywiście ciemniejszy i bardziej sportowy motyw linii GT.

EV9 będzie dostępny w trzech wariantach – RWD Standard, RWD Long Range i AWD. Standard RWD otrzymuje akumulator o pojemności 76,1 kWh, podczas gdy pozostałe dwa są zasilane akumulatorem o pojemności 99,8 kWh. RWD Long Range jest wyposażony w silnik elektryczny o mocy 201 KM (150 kW)/350 Nm, który rozpędza dużego SUV-a od 0 do 100 km/h w 9,4 sekundy. Ten sam silnik, o mocy 215 KM (160 kW)/350 Nm, zapewnia wersji RWD Standard rozpędzenie się od 0 do 100 km/h w 8,2 sekundy.

Wariant z dwoma silnikami AWD ma łączną moc wyjściową 380 KM (283 kW) i moment obrotowy 600 Nm, co skraca stuletni czas sprintu do 6 sekund. To dużo jak na dużego rodzinnego SUV-a, ale w sklepie jest więcej, dosłownie. Kia mówi, iż opcjonalna funkcja Boost będzie dostępna do późniejszego zakupu w sklepie Kia Connect Store – przy 700 Nm skrętu, czas od 0 do 100 km/h zostaje skrócony do 5,3 sekundy.

Koreański producent samochodów chce, aby klienci EV9 „spędzali jak najwięcej czasu w drodze i jak najmniej na stacji ładującej, wzbudzając pełne zaufanie rodzin do długich podróży”. RWD Long Range z podstawowymi 19-calowymi kołami oferuje szacunkowy zasięg docelowy ponad 541 km w cyklu WLTP. Dzięki szybkiemu systemowi ładowania 800 V akumulator można naładować do poziomu wystarczającego na przejechanie 239 km w około 15 minut.

Mówiąc o podróżach drogowych, EV9 to gigantyczny bank mocy z funkcją pojazdu do załadunku (V2L), dostarczający 3,68 kW mocy do laptopów lub sprzętu kempingowego.

Jedną z głównych zalet EV9 jest system Highway Driving Pilot (HDP), który Kia opisuje jako „znaczący krok w kierunku pełnej autonomii”. Oznacza to warunkową jazdę autonomiczną poziomu 3, zasilaną przez 15 czujników, w tym dwa LiDAR-y. Ta armia czujników skanuje i wykrywa obiekty w pełnym 360-stopniowym polu widzenia, umożliwiając EV9 wykrywanie i reagowanie na drogę i innych użytkowników, aby zapobiegać kolizjom.

Zapewniając inteligentną, proaktywną pomoc w czasie rzeczywistym w szerokim zakresie warunków, HDP spełni kryteria wymagane do zapewnienia autonomii na poziomie SAE 3 w niektórych obszarach świata, mówi Kia, dodając, iż EV9 umożliwia kierowcy tymczasowe podjęcie przerwać kontrolę nad pojazdem. HDP będzie dostępne tylko w modelach z linii GT. Dalsze szczegóły zostaną ujawnione bliżej dostępności rynkowej.

Kia reklamuje bezprzewodowe aktualizacje i zakupy OTA. Oprócz dodatkowego momentu obrotowego funkcji Boost, właściciele mogą również ulepszyć osłonę chłodnicy EV9 Digital Pattern Lighting dzięki wzorów ze sklepu Kia Connect. Innym przykładem jest funkcja Remote Smart Parking Assist (RSPA) 2 wraz z przesyłaniem strumieniowym treści przez system AV, nawigacyjny i telematyczny pojazdu.

RSPA 2 daje EV9 zdolność do samodzielnego zaparkowania bez potrzeby interwencji kierowcy, zarówno w pojeździe, jak i poza nim, przy czym kierowca inicjuje procedurę dzięki inteligentnego kluczyka o nazwie Digital Key 2. Klucz wykorzystuje technologię ultraszerokopasmową (UWB) i umożliwia użytkownikom otwieranie i uruchamianie samochodu dzięki telefona. Pełen pakiet ADAS i 10 poduszek powietrznych chronią pasażerów.

Rama EV9 zawiera pierwszą na świecie zgłoszoną do opatentowania technologię konstrukcji połączenia słupka B, która obejmuje rozszerzone zachodzenie na siebie bariery ochronnej i progu bocznego. Zamówienia przedpremierowe na rynek koreański rozpoczną się w II kwartale 2023 r., a sprzedaż EV9 na wybranych rynkach światowych rozpocznie się w drugiej połowie roku. Kia pracuje nad wysokowydajną wersją GT EV9, która według CEO Songa zostanie wydana na początku 2025 roku.

Co sądzicie o nowym flagowym produkcie Kia? Trochę za duże dla Ciebie? niedługo pojawi się mniejszy SUV EV5, a także EV6, który jest w tej chwili w sprzedaży w Malezji.

GALERIA: 2023 Kia EV9

Idź do oryginalnego materiału