
Koszty napraw samochodów stale rosną, więc na celowniku kupujących są jak najmniej awaryjne auta. Które modele pod tym względem wypadły najlepiej w ostatniej dekadzie? Odpowiedzi próbuje udzielić raport oparty na wynikach badań przeprowadzonych przez renomowaną firmę J.D. Power.
Mimo istnienia granic – niektórych choćby w postaci oceanów – okazuje się, iż kierowcy z całego świata są trapieni przez bardzo zbliżone problemy.
Nowe i używane samochody stale drożeją, na wybrane modele trzeba długo czekać, a nierzadko pogodzić się z topniejącą paletą silników o coraz mniejszych pojemnościach albo z mniej lub bardziej rozbudowanym komponentem hybrydowym. Do tego w nowych modelach coraz wyraźniejsza staje się chęć do cięcia kosztów produkcji poprzez unifikację komponentów czy obniżanie ich jakości.
Kierowcy, którzy nie akceptują tego stanu rzeczy, mają jeszcze pole manewru w postaci kupna używanego samochodu. Jedno z zestawień mogących ułatwić dokonanie adekwatnego wyboru przygotował amerykański serwis hotcars.com, bazując na danych J.D. Power.
Zebrano w nim 12 modeli. Każdy z nich opisano indeksem niezawodności. Warto zwrócić uwagę, iż mimo iż raport został przygotowany z myślą o amerykańskim rynku, wiele z pojawiających się w nim modeli można bez trudu kupić na naszym rynku wtórnym – i to w europejskich wersjach, unikając tym samym problemów związanych np. z obecnością nietypowych elementów czy „barwną” przeszłością, co jest typowe dla samochodów sprowadzanych bezpośrednio z USA.
Triumf azjatyckiej motoryzacji
Samochody produkowane przez japońskie oraz koreańskie koncerny może nie rozpieszczają paletami dostępnych silników, wyrafinowaniem elektronicznego wyposażenia, designem czy jakością materiałów wykończeniowych, ale kolejny raz potwierdza się, iż w ich przypadku od blichtru ważniejsze są lata bezproblemowej eksploatacji.
12. Hyundai Elantra (od 2020 r.)
-
Indeks niezawodności: 79/100
Kompaktowe sedany nie są szczególnie chętnie wybierane w Europie - przegrały rywalizację z SUV-ami i crossoverami. Mimo to zasługują na zainteresowanie. Elantra pokazuje, iż dość proste rozwiązania mechaniczne przekładają się na trwałość.
https://magazynauto.pl/testy/hyundai-elantra-1-6-mpi-6mt-test,aid,240611. Nissan Leaf (od 2010 r.)
-
Indeks niezawodności: 80/100
Pierwszy współczesny samochód elektryczny z prawdziwego zdarzenia nie rozczarowuje swoich użytkowników. Oczywiście używane egzemplarze nie zachwycają zasięgiem, który był przeciętny także w nowych samochodach, ale kto dokonuje świadomego zakupu, pokonuje małe odległości i może ładować auto w domu - jest zadowolony.
https://magazynauto.pl/testy/nissan-leaf-renault-megane-e-tech-volkswagen-id-3-porownanie,aid,246010. Honda Accord (od 2012 r.)
-
Indeks niezawodności: 81/100
Limuzyna Hondy od lat jest niedostępna w Europie. Przynajmniej oficjalnie, bo na rynku wtórnym można znaleźć używane egzemplarze. Zasługują na zainteresowanie, bo są trwałe, a do tego solidnie wykonane. Stan rzeczy przekłada się na ceny ofertowe samochodów.
https://magazynauto.pl/wiadomosci/ta-honda-accord-przejechala-ponad-1-6-mln-km-tylko-raz-odmowila-posluszenstwa,aid,33959. Lexus RX (od 2015 r.)
-
Indeks niezawodności: 82/100
Duży SUV Lexusa cieszy się estymą także w Polsce. Nieprzypadkowo. Łączy interesujący design, przestronność wnętrza, trwałość i rozsądne zużycie paliwa w hybrydowych wersjach. Efektem są wyśrubowane ceny ofertowe.
8. Kia Sportage (2016-2021)
-
Indeks niezawodności: 83/100
Kierowcy od lat cenią Kię za produkcję trwałych samochodów. Nie zawsze zachwycały one stylizacją nadwozia czy wnętrza. Z generacji na generację Kia rozwija swoje produkty także na tych polach. Mimo ewolucji Sportage zachował trwałość.
https://magazynauto.pl/testy/kia-sportage-peugeot-3008-toyota-rav4-porownanie-hybrydowe-suv-y-plug-in,aid,32747. Honda Civic (od 2015 r.)
-
Indeks niezawodności: 83/100
W Europie kompaktowa Honda Civic jest graczem drugiego planu. Auto jest natomiast ulubione w Ameryce. Jak widać, nie tylko za design i dobre adekwatności jezdne, ale również trwałość.
https://magazynauto.pl/testy/honda-civic-e-hev-test,aid,25206. Toyota Highlander (od 2013 r.)
-
Indeks niezawodności: 84/100
Przez lata duży SUV Toyoty nie był oferowany w Europie. W końcu jednak dotarł na Stary Kontynent. Kto przymierza się do zakupu Highlandera, może to zrobić bez obaw o problemy z samochodem.
https://magazynauto.pl/testy/toyota-highlander-2-5-hybrid-test,aid,18115. Toyota Corolla (od 2013 r.)
-
Indeks niezawodności: 84/100
Przebój Toyoty od lat uchodzi za jeden z najmniej problematycznych samochodów. Potwierdzają to różne raporty. Wybierając Corollę, trzeba jednak zaakceptować dość skromne na tle konkurencji wnętrze – mniej wyrafinowane stylistycznie i gorzej wykończone. Auto stoi krok za rywalami także w kwestii silników.
https://magazynauto.pl/testy/toyota-corolla-ts-2-0-hybrid-test-bestsellera-po-liftingu-z-nowym-napedem-hybrydowym,aid,32404. Toyota Camry (2012-2017)
-
Indeks niezawodności: 85/100
Camry na długie lata zniknęło z europejskiej oferty Toyoty. Na rynku wtórnym nie brakuje jednak egzemplarzy sprowadzonych z USA. Wysoka ocena niezawodności potwierdza, iż warto się nimi zainteresować - oczywiście o ile wcześniej auto nie było mocno rozbite.
https://magazynauto.pl/testy/toyota-camry-2-5-hybrid-test-1,aid,12123. Mazda MX-5 (od 2015 r.)
-
Indeks niezawodności: 85/100
Najpopularniejszy roadster świata atrakcyjnie wygląda i serwuje masę euforii z jazdy. Nie jest przesadnie wyszukany technicznie, co w połączeniu z solidnością wykonania Mazdy przekłada się na minimalną liczbę problemów. Starsze auta trzeba jednak obejrzeć pod kątem korozji.
2. Toyota Prius (2009-2022)
-
Indeks niezawodności: 85/100
Niemal astronomiczne w odniesieniu do rocznika ceny ofertowe oraz popularność wśród osób świadczących przewód osób nie są dziełem przypadku. Prius to jedno z najbardziej pancernych aut na rynku, które do tego mało pali, ma przestronne wnętrze i może być wyposażone w instalację gazową.
https://magazynauto.pl/uzywane/uzywane-hybrydy-toyota-prius-czy-lexus-ct-ta-sama-technika-inny-wizerunek-ktory-model-wybrac,aid,28771. Toyota 4Runner (od 2009 r.)
-
Indeks niezawodności: 87/100
Auto oficjalnie niedostępne w Europie, ale obecne na rynku wtórnym. Kto potrzebuje trwałego samochodu do wypadów w teren czy ciężkiej pracy, może zainteresować się 4Runnerem.