Z powodu pandemii branża motoryzacyjna w 2020 roku na wiele miesięcy zamarła, a największe targi wystawiennicze zostały odwołane. Koronawirus nie pokrzyżował jednak planów zakupowych kolekcjonerom, którzy w zeszłym roku na aukcjach (organizowanych głównie przez Internet) zostawili dziesiątki milionów dolarów.
Oto pierwsza dziesiątka najdrożej wylicytowanych pojazdów. Listę zdominowały przedwojenne modele Bugatti.
10. Lamborghini Miura P400 SV Speciale 1971 – 3 207 000 funtów (4 257 007 dolarów)
Lamborghini Miura jest uznawane przez wielu za pierwszy prawdziwy supersamochód. Chociaż był produkowany zaledwie przez 6 lat zmienił sposób myślenia o samochodach sportowych. Sprzedany egzemplarz z V12 o mocy 385 KM stanowił zaledwie jeden ze 150 limitowanych sztuk P400 SV, jakie kiedykolwiek powstały.
9. Ferrari 550 GT1 Prodrive 2001 – 4 290 000 dolarów
Jeden z 12 egzemplarzy, które Prodrive przygotował do rywalizacji w wyścigach długodystansowych. Zwyciężyło m.in. w 24-godzinnym wyścigu na torze Spa oraz triumfowało w mistrzostwach FIA GT w 2004 roku. Po zakończeniu kariery sportowej pojazd przeszedł gruntowną renowację i otrzymał certyfikat oryginalności Ferrari.
8. Alfa Romeo B.A.T. 5 (1953) – 4 946 666 dolarów
Alfa Romeo B.A.T. jest efektem pracy Bertone i projektanta Franco Scaglione. Budowę konceptu podporządkowano zasadom aerodynamiki. Na aukcji trafiły w sumie 3 koncepty z różnych lat w ramach jednej kolekcji – wszystkie odznaczają się fenomenalnym wręcz współczynnikiem oporu powietrza i niewielką masą. B.A.T. 5 ma Cx na poziomie 0,23, a B.A.T. 7 – Cx 0,19 – choćby dzisiaj takie wyniki robią wrażenie.
7. Alfa Romeo B.A.T. 7 (1954) – 4 946 666 dolarów
6. Alfa Romeo B.A.T. 9d (1955) – 4 946 666 dolarów
5. Bugatti Type 55 Super Sport by Figoni 1931 – 4 600 000 funtów (5 051 054 dolarów)
Bugatti zdominowało miniony rok aukcyjny. Model Type 55 Sport by Figoni jest wyjątkowy ze względu na oryginalne nadwozie wykonane przez Giuseppe Figoni oraz swoją historię wyścigową. W 1932 roku samochód zapisał się na kartach wyścigu Le Mans. W 1994 roku Bugatti zostało rozbite w wypadku. Po żmudnej renowacji, trwającej 5000 godzin pojazd otrzymał nowe życie. Gdyby nie fakt, iż otrzymał nowy silnik, cena byłaby z pewnością jeszcze wyższa.
4. Bugatti Type 35C 1928 – 3 935 000 funtów (5 224 483 dolarów)
Kolejny uczestnik znanego wyścigu z lat 20., tym razem Targa Florio. Tak wysoką cenę usprawiedliwia w całości zachowane nadwozie i nietypowe malowanie.
3. Bugatti Type 55 Super Sport 1932 – 7 100 000 dolarów
Powstał w liczbie 14 egzemplarzy, a jego podwozie zaprojektował sam Jean Bugatti. Pojazd wyróżnia się oryginalnym silnikiem i kompletną dokumentacją. Jednym z jego właścicieli był m.in. członek rodziny Rothschildów.
2. Bugatti Type 57S Atalante 1937 – 7 855 000 funtów (10 433 965 dolarów)
Jedno z najbardziej pożądanych Bugatti na świecie. Powstało jedynie w liczbie 17 sztuk. Pojazd często zmieniał właściciela, a jeden znich zaopatrzył go sprężarkę mechaniczną. Od 1960 do 2007 roku Bugatti spoczywało w garażu, a w 2009 roku przeszło renowację.
1. Bugatti Type 59 Sports 1934 – 9 535 000 funtów (12 666 600 dolarów)
Za Bugatti Type 59 Sports stoi długa historia wyścigowa, którą zaświadczają liczne rysy na nadwoziu. Pojazd odniósł wiele sukcesów, zwyciężając m.in. w Grand Prix Belgii, czy Grand Prix Monaco. Jego najbardziej znanym właścicielem był król Belgii Leopold III.
Źródło: carscoops.com