10 lat temu w "Motorze" | Opel Astra sedan 1.7 CDTI – towar eksportowy |TEST

1 rok temu

Przypominamy materiał z czasów, w których nasze dobra narodowe – Robert Lewandowski, Jakub Błaszczykowski i Łukasz Piszczek – zasilały szeregi Borussi Dortmund. Ten fakt postanowił wykorzystać Opel – w reklamie Astry sedan. A my... poszliśmy jego śladem. W teście z „Motoru” nr 12/2013 wersja Executive z silnikiem 1.7 CDTI – w piłkarskiej oprawie.

Powstaje w Gliwicach i jest reklamowany przez polskie trio Borussi Dortmund. Nowy Opel Astra sedan, podobnie jak piłkarze, prawdopodobnie furorę zrobi głównie za granicą.

To czwarta wersja nadwoziowa Astry. W 130-konnej odmianie 1.7 CDTI kosztuje od 85 750 zł, co oznacza, iż jest droższa o 2900 zł od 5-drzwiowego hatchbacka i jednocześnie tańsza o 1000 zł od wersji kombi. Co klient dostaje za te pieniądze?

Astra sedan nie ma wprawdzie szybkości Lewandowskiego, jednak jest całkiem żwawa, rozpędzając się do 100 km/h w 10,5 s. Gorzej z jej elastycznością, będącą na poziomie 105-konnego Renault Fluence 1.5 dCi. To po części wina nie najlepiej zestopniowanej skrzyni biegów, za to pracującej z niezłą precyzją.

Dane techniczne Astra sedan 1.7 CDTI Silnik Pojemność skokowa Układ cylindrów/zawory Układ Zasilanie Moc maksymalna Maks. moment obrotowy Napęd Skrzynia biegów Hamulce (przód/tył) Zawieszenie przednie Zawieszenie tylne Długość/szerokość/wysokość Rozstaw osi Średnica zawracania Masa/ładowność Poj. bagażnika Poj. zbiornika paliwa Teoretyczny zasięg Opony Osiągi (dane producenta) Prędkość maksymalna Przyspieszenie 0-100 km/h Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany
turbodiesel
1686 cm3
R4/16
poprzeczny
wtrysk bezpośredni
130 KM/4000
300 Nm/2000
przedni
man./6-biegowa
tarczowe went./tarcz.
McPherson
wielowahaczowe
467/181/150 cm
269 cm
11,0 m
1428/537 kg
460 l
56 l (ON)
1220 km
225/50 R17
203 km/h
10,8 s
5,1/4,0/4,6 l/100 km

Silnikowi Astry brakuje mocy do około 1600 obr./min i nieco lepszej reakcji na dodanie gazu. Z tym akurat można żyć bez problemu, ale do hałasu, jaki wydaje – ciężko już się przyzwyczaić. Nie dość, iż jest głośny, to jeszcze na każdym kroku przypomina o tym, iż ma wysokoprężną naturę.

Także pod dystrybutorem, pod który zajeżdża rzadko. W teście Astra zużyła średnio 5,9 l paliwa na 100 km, z czego 6,8 l w mieście, a 5,1 l – poza nim. Przy 56-litrowym baku oznacza to zasięg do 940 km.

Dane testowe Astra sedan 1.7 CDTI Przyspieszenie 0-50 km/h Przyspieszenie 0-100 km/h Elastyczność 60-100 km/h Elastyczność 80-120 km/h Hamowanie 100-0 km/h (zimne) Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) Poziom hałasu przy 50 km/h Poziom hałasu przy 100 km/h Zużycie paliwa (miasto/trasa) Rzeczywisty zasięg
3,5 s
10,5 s
7,4 s (4. bieg)
14,8 s (6. bieg)
37,0 m
36,8 m
58,1 dB
64,4 dB
6,8/5,1 l/100 km
940 km

Opel, zaopatrzony w adaptacyjne zawieszenie FlexRide (dopłata 3500 zł), potrafi zmieniać swój charakter w zależności od upodobania kierowcy. Najwygodniejsze jest ustawienie Tour, za pomocą którego dobrze radzi sobie z progami zwalniającymi i tłumi większość nierówności.

Z kolei w trybie Sport amortyzatory wyraźnie się usztywniają. Przy okazji też silnik wykazuje się większym animuszem, a układ kierowniczy zaczyna pracować z wyraźniejszym oporem.

Sedan to już czwarta odmiana nadwoziowa Astry.

Na drodze Astra sedan nie odbiega od reszty rodziny. Oznacza to, iż prowadzi się po prostu nieźle i całkiem chętnie pokonuje zakręty. Jej natura jest przy tym bliska neutralnej, ale na odjęcie nogi z gazu w łuku reaguje niczym trener po stracie bramki. Czyli ze zbytnią nerwowością.

1062

Mimo iż sedan ma być skierowany głównie do rodzin, ciężko nazwać go rodzinnym. O ile z przodu, typowo dla Astry, miejsca jest bardzo dużo, o tyle z tyłu jedynie dzieci mogą czuć się w miarę wygodnie.

Brakuje przede wszystkim miejsca na nogi. Ba, jeżeli kierowca jest wzrostu Łukasza Piszczka (184 cm) i odsunie daleko fotel, ciężko się za nim w ogóle pomieścić.

Bagażnik ma pojemność 460 l i ogromne zawiasy wnikające do jego wnętrza. Co więcej, Opel zaoszczędził na guziku na pokrywie, umożliwiającym otwarcie go. Można to uczynić albo dzięki przycisku na kluczyku, albo na konsoli środkowej.

Prawie jak w telewizyjnej reklamie – Opel Astra sedan i piłkarskie trio w barwach Borussi Dortmund.

Astra sedan 1.7 CDTI jest zdecydowanie mniej funkcjonalna niż kombi i ma mniejszy bagażnik od niego. Dlatego to raczej towar eksportowy dla krajów, gdzie kierowcy kochają wręcz sedany.

WYPOSAŻENIE/CENY/EKSPLOATACJA Opel Model Wersja Poduszki czołowe/boczne/kurt. System ESP Elektr. ster. szyby p./t. Elektr. ster./podgrz. lusterka Kierownica wielofunkcyjna/ogrzewana Klimatyzacja automatyczna Komputer pokładowy Radio CD/MP3 Złącze USB/AUX/Bluetooth System nawigacji Tempomat/aktywny tempomat Czujniki parkowania p. i t. Zawieszenie adaptacyjne Światła ksenonowe/przeciwmgielne Fotele skórzane/podgrzewane Aluminiowe felgi 17’’/18’’ Lakier metalik Cena wersji podstawowej (z tym samym silnikiem) Cena wersji testowanej Eksploatacja W sprzedaży od Gwarancja mechaniczna Przeglądy
Astra Sedan
1.7 CDTI Executive
+/+/+
+
+/+
+/+
+/1000 zł
+
+
+/+
+/+/+
2600 zł (pakiet)
+/–
+
3500 zł
4800 zł (pakiet)/+
5000 zł/1100 zł
+/1600 zł
1950 zł
85 750 zł
91 050 zł
2012 r.
2 lata
według wskazań

Za pomoc w realizacji materiału dziękujemy firmie Puma.

Idź do oryginalnego materiału