Na terenie FSO powstanie osiedle. Będzie też akcent motoryzacyjny

11 miesięcy temu
Zdjęcie: Fabryka FSO


Fabryka Samochodów Osobowych FSO na Żeraniu była niegdyś chlubą motoryzacyjnej historii Polski. Produkowano tam pojazdy, którymi jeździli wówczas wszyscy. Każdy pamięta chyba Fiaty 125p, Polonezy, Warszawy, czy Syrenki. Dziś te auta u wielu wywołują wspomnienia, a ceny zadbanych egzemplarzy mogą przyprawić o ból głowy, jak prezentowany niedawno Polonez.

Na terenie FSO powstanie osiedle

Inwestycja ma powstać na terenie byłych zakładów FSO, na działce o wielkości 62 ha zlokalizowanej na Pradze Północ w Warszawie. Nowe osiedle ma być miejscem charakteryzującym się wysoką jakością życia, łączącym funkcję mieszkaniową, handlową, edukacyjną, biurową czy rekreacyjną. Aż 20 ha stanowić będą tereny zielone, z czego 10 ha – centralny park, zastosowany zostanie również szereg rozwiązań ekologicznych.

wystawa FSO Anna Watkowska – OKAM City_ Maciej Bień.

Na osiedlu powstanie wystawa z samochodami epoki PRL

Deweloper jednak nie zapomniał o historii tego miejsca i znalazł partnera, który poprowadzi stałą ekspozycję „Wystawa w fabryce” z zabytkowymi pojazdami wyprodukowanymi m.in. w byłej Fabryce Samochodów Osobowych. Wystawa mieścić będzie się w budynku dawnej Lakierni. Ekspozycja ma zostać uruchomiona w II kwartale 2024 roku.

Planowana ekspozycja w FSO ma zająć teren o powierzchni 5.000 m2 w budynku dawnej Lakierni. Wystawa obejmie na ten moment aranżację ok. 200-300 różnych modeli samochodów, w tym wyprodukowane w FSO Warszawy, Syrenki, Fiaty 125p i Polonezy.

Uruchomienie przy ul. Jagiellońskiej stałej wystawy zabytkowych pojazdów to istotny krok ku utrzymaniu spuścizny po FSO – zaznacza Maciej Bień, przewodniczący Komisji Pojazdów Zabytkowych Automobilklubu Polski.

Historia powstania FSO

Budowę Fabryki Samochodów Osobowych na Żeraniu rozpoczęto w 1948 roku, choć początki motoryzacyjnej historii Polski sięgają jeszcze okresu sprzed II Wojny Światowej. Pierwszy samochód (Warszawa M-20) zjechał z taśmy montażowej w 6 listopada 1951 roku.

Przez 60 lat z FSO z Żerania wyjechało ponad 4 miliony samochodów. Połowa tej liczby stanowiła samochody, które trafiły na rynki eksportowe, w tym głównie Europy, ale również na rynki bardziej egzotyczne jak: Chiny, Egipt, Kolumbia, Irak i wiele innych. Łącznie samochody FSO jeździły w ponad 100 krajach świata.

W 2007 roku z linii FSO zaczęły wyjeżdżać Chevrolety Aveo. Najpierw jako czterodrzwiowy sedan, potem dołączył pięciodrzwiowy hatchback, a zimą 2008 roku fabrykę opuściły hatchbacki w wersji trzydrzwiowej. Ostatnie Chevrolety Aveo opuściły bramy FSO w końcu lutego 2011 roku i były ostatnimi samochodami tam wyprodukowanymi.

Od tamtego czasu próbowano pozyskać nowych partnerów chętnych do ulokowania produkcji swoich samochodów na Żeraniu, ale niestety bez skutku. W 2021 roku, 10 lat po zakończeniu produkcji samochodów, teren FSO przy ul. Jagiellońskiej 88 w Warszawie został sprzedany firmie deweloperskiej.

fot. muzeumskarbnarodu.pl

Idź do oryginalnego materiału